Un restaurant del cap de Creus cobra 10 € extres per persona en concepte de reserva. (Unsplash)

Pagar un extra per tenir taula: és legal que et cobrin per reservar en un restaurant?

Un restaurant del cap de Creus cobra 10 euros per persona i no ho descompta del tiquet final, una pràctica que l'Agència Catalana del Consum diu que no és legal
Periodista
3 min

El sector de la restauració de la Costa Brava viu el seu gran moment durant els mesos de juliol i agost, quan el turisme omple els establiments i dispara la facturació.

Aquesta pressió estival ha portat alguns restaurants a adoptar mesures per assegurar els ingressos i reduir el risc que les taules reservades quedin buides, com ara el cobrament previ en el moment de fer la reserva.

A partir d'una queixa rebuda al programa "El matí de Catalunya Ràdio", s'ha destapat el cas d'un restaurant del cap de Creus que exigeix el pagament previ de 10 euros per persona en concepte de "despesa de gestió".

Aquests diners, però, no són reemborsables ni es descompten del tiquet final. Això vol dir que, per exemple, reservar per a 10 persones comporta abonar 100 euros addicionals a banda del cost del dinar o el sopar.

La versió del restaurant

El programa "El matí de Catalunya Ràdio" s'ha posat en contacte amb el restaurant en qüestió, que justifica el cobrament com una mesura per garantir les reserves i pagar una aplicació externa amb què gestionen les reserves.

"És una despesa per la gestió de la reserva que no es descompta de la factura durant els mesos de juliol i agost. Si la reserva fos per al setembre, sí que es descomptaria del tiquet final", expliquen des del restaurant.

Segons l'establiment, tenen la gestió de les reserves en mans d'una "empresa externa" i amb el cobrament dels 10 euros per persona diuen que cobreixen aquest cost i garanteixen les places.

El cap de Creus és una zona especialment concorreguda a l'estiu (ACN)

El local acumula diverses ressenyes a internet en què els clients critiquen aquestes condicions. "Érem 5 adults i 4 infants, incloent-hi 2 nadons. Ens van demanar un pagament previ de 10 euros per persona, en total 90 euros. És senzillament vergonyós", es queixen uns clients.

Hi ha altres ressenyes que asseguren que el menjar i l'espai eren fantàstics, però que se senten "molt estafats" perquè "cobren 10 euros per persona que no descompten quan es paga el compte".

És legal que ens cobrin una extra per la reserva?

En declaracions a "El matí de Catalunya Ràdio", el director de l'Agència Catalana del Consum, Isidor García, ha estat contundent i ha assegurat que "ras i curt, això no es pot fer".

Cambrer de restaurant.
Un cambrer servint una taula. (Unsplash)

Segons la normativa, les condicions per fer reserves han de ser clares, no poden ser abusives i en cap cas poden contravenir els drets reconeguts als consumidors:

Et poden cobrar per una reserva sempre que aquesta quantitat es pugui descomptar al preu final dels serveis. Cobrar per un servei de reserva sense descomptar-ho, encara que sigui juliol o agost, no és vàlid legalment.

Ara bé, els establiments sí que poden fixar una compensació per cancel·lació o incompareixença, sempre que, segons Isidor García, no sigui desproporcionada i que s'informi prèviament el client abans de confirmar la reserva:

Si es cobra per incompareixença, s'han d'establir molt clarament les condicions. El termini d'espera de la reserva ha de ser d'entre 30 i 60 minuts des de l'hora de la reserva fins a la incompareixença.

Segons Consum, els establiments han d'informar abans de confirmar una reserva sobre aquests punts:

  1. Si cobraran una quantitat prèvia i si es descomptarà del tiquet final.

  2. L'import exacte que es facturarà en cas que el client no es presenti.

  3. El termini previ a la reserva dins del qual es pot cancel·lar sense penalització.

El que no poden cobrar mai és cap import per serveis complementaris que ja s'entenen inclosos en el preu, com ara la taula o els coberts.

Consum obrirà una investigació

L'Agència Catalana del Consum ha anunciat que obrirà una inspecció per comprovar si aquest restaurant del cap de Creus compleix la normativa vigent.

"En aquest cas, si tenim una denúncia tramitarem un expedient sancionador. Perquè evidentment és una clàusula abusiva i inadmissible des del punt de vista legal", assegura el director de l'Agència Catalana del Consum, Isidor García.

L'Agència també recorda que els consumidors sempre poden presentar reclamacions si consideren que els seus drets han estat vulnerats.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Economia

Mostra-ho tot