Per què la dana ha fet tant de mal: noves infraestructures i construcció en zones inundables
Les conseqüències de les pitjors riuades i inundacions en les últimes dècades que hi ha hagut aquest dimarts al País Valencià les han agreujat les noves infraestructures i també el fet que s'hagi continuat construint en zones inundables.
Perquè les pluges d'aquest dimarts són excepcionals, però no són les més importants que hi han caigut històricament: tant el 1957 com el 1982 hi va ploure encara més que ara.
De tota manera, han estat pluges molt considerables, i els registres de les lleres fluvials ho mostren amb eloqüència: al riu Magre, normalment amb molt poca aigua, va passar de menys d'1 metre cúbic per segon a més de 100 en poques hores.
I després, els sensors van deixar de registrar la quantitat d'aigua que passava, segurament perquè la riuada se'ls va endur, i per això no sabem quanta aigua hi va arribar a passar.
El triple d'aigua que l'Ebre
Però sí que ho sabem en el cas del barranc o rambla de Poio, també anomenat de Xiva o de Torrent: dimarts al matí estava pràcticament sec i a la tarda fregava els 2.000 metres cúbics per segon.
Per fer-nos-en una idea, aquella mateixa tarda pel riu Ebre a Amposta hi baixaven uns 600 metres cúbics per segon, menys de la tercera part de l'aigua que va arribar a passar per aquell barranc o rambla relativament petita.
Noves autovies i altres infraestructures
Tota aquesta enorme quantitat d'aigua, en baixar, es va trobar amb el traçat de l'autopista AP-7, que ja va fer de barrera en les dècades del 1980 i el 1990, però amb unes quantes autovies i altres infraestructures que llavors no existien.
En concret, l'A-7, l'A-38 o l'A-3, a més de la línia de l'AVE, entre d'altres, tot plegat en una àrea metropolitana, la de València, on viuen 1.700.000 persones i en les últimes dècades s'ha construït molt.
És a dir: ja se sabia que en aquestes zones l'aigua baixarà amb força torrencial i s'inundaran un dia o un altre, però malgrat això s'hi ha seguit construint al llarg de les dècades.
La riuada del 1957 va ser enorme i va afectar molt la ciutat de València, on van morir desenes de persones, i per això es va desviar el curs del riu Túria, que abans passava pel mig de la ciutat.
I ara el nou curs, al sud, està "protegit" per la ronda V-30, que ha fet de barrera de manera que a València ciutat hi ha hagut relativament poca afectació, però això ha agreujat els efectes de les riuades a les poblacions de l'Horta Sud, perquè l'excés d'aigua ha anat cap allà.
