Per què tothom parla del nou àlbum de Bad Bunny?
Les cadires de plàstic a la portada, la granota pròpia de Puerto Rico o les coordenades geogràfiques són algunes de les picades d'ull que Bad Bunny ha deixat anar al seu nou disc "Debí tirar más fotos". El projecte musical que ha inaugurat l'any, a més de la col·laboració entre Bad Gyal i Trueno, i que va estrenar-se com a regal avançat de Reis, porta de nou el conill entremaliat (aka "el conejo malo") al cim de les llistes d'èxits.
Bad Bunny és una figura que ha revolucionat la música urbana actual i que, com Rosalía va fer amb el flamenc a "El mal querer", es reinventa amb un disc en què fa homenatge a les seves arrels i als ritmes porto-riquenys que l'han modelat com a artista.
Un cant d'amor (i reivindicació) a la seva terra natal
Quan et converteixes en un cantant de la talla de Bad Bunny és fàcil perdre's entre la supèrbia de la fama i l'ambició (no ens oblidem de la seva era Kardashian), però en aquest àlbum Benito fa el que li dona la gana més que mai.
Al sisè àlbum de Bad Bunny no hi escoltem una superestrella i les seves vivències, hi escoltem un fill de la diàspora porto-riquenya, una illa amb identitat i cultura pròpies que l'artista reivindica amb contundència.
"Debí tirar más fotos" és un homenatge cançó a cançó a Puerto Rico amb gèneres tradicionals del país, com la plena, la música jívara, la bomba, la salsa o el bolero, i també a les seves lluites: el colonialisme, la gentrificació o la precarietat. Aquesta declaració de principis ressona en diversos aspectes del disc, com els visuals que acompanyen les cançons amb material d'historiadors i etnògrafs porto-riquenys que relaten la història del país.
També es transmet en el curtmetratge que va estrenar just abans del seu llançament, on el veterà cineasta porto-riqueny Jacobo Morales interpreta un home que reflexiona sobre el pas del temps i la vida a un Puerto Rico cada cop més globalitzat.
I en les figures que acompanyen el cantant al llarg de tot el disc: artistes locals com Tainy, Chuwi, RaiNao, Dei V, Pleneros de la Cresta o Omar Courtz, productors també marca de la casa com Tainy, MAG o La Paciencia, i noms que van marcar la música de l'illa caribenya, com El Gran Combo de Puerto Rico, a qui rememora a "NUEVAYoL".
El doble sentit de la granota
La reivindicació de la identitat porto-riquenya es palpa des de la portada: una imatge de dues cadires de plàstic sota un plataner, una escena quotidiana als pobles del Carib i de l'Amèrica Llatina amb la qual moltes oients s'han sentit familiaritzades. Però si algú és protagonista a "Debí tirar más fotos" és el "sapo concho", una granota autòctona (i entranyable) de Puerto Rico que apareix recurrentment a l'àlbum: a la contraportada, al curt, als shorts i als visuals de les cançons.
Aquest petit amfibi de color groc representa un símbol de resistència cultural i identitària en el context de l'àlbum de Bad Bunny, ja que el Peltophryne lemur és una espècie endèmica de Puerto Rico que està en perill d'extinció.
Les principals causes de la seva extinció són la destrucció d'hàbitats a causa de l'augment de les construccions turístiques i la introducció d'altres espècies invasores a l'illa. Tota una analogia al que passa amb la població i l'illa de Puerto Rico.
El joc de les coordenades
Saó, protesta i "gosseig", sí, però melancolia i tristesa, també. El nou disc de Bad Bunny viatja per diversos estadis en les 17 cançons que el conformen. Les primeres que es van poder escoltar, "EL CLúB" i "PIToRRO DE COCO", van obrir pas a la revelació del tracklist de l'àlbum de forma enigmàtica, amb coordenades geogràfiques.
A poc a poc, els títols de les cançons es van anar revelant mitjançant aquestes coordenades, una iniciativa que va generar molta conversa i especulacions sobre els títols dels temes, que s'esbrinaven a través de la vista 360º de Google Maps.
"DtMF", a l'últim moment
La cançó que ha donat sentit i nom a l'àlbum no va arribar fins pocs dies abans de la publicació del disc. Així ho explica el cantant en una entrevista quan li pregunten sobre l'origen d'aquesta cançó. Bad Bunny recorda que només tenia al cap la frase i un esbós amb la tornada del que podria ser el tema, però no el convencia.
Després d'una nit de festa, el seu col·laborador Mac va aparèixer amb el ritme de la cançó i en aquell moment va néixer "DtMF". Va gravar el tema cinc dies abans de la publicació del disc i, efectivament, aquesta sí que era una d'aquelles cançons de "las que no iban a salir".
De cantant a presentador de notícies
Un dia després de la publicació del disc, i lluny d'accions promocionals clàssiques, Bad Bunny va presentar el "Noticentro al amanecer", un telenotícies de referència a Puerto Rico.
Per a sorpresa de tothom, no va assistir al programa com a cantant, sinó com a periodista encarregat de relatar els successos i esdeveniments d'actualitat del país.
