Un gran complex d'oci
"PortAventura, més enllà de l'atracció": 30 anys d'un parc temàtic amb un gran impacte sobre el territori
PortAventura fa trenta anys. Inaugurat el 1995, és el segon destí més important d'Europa com a parc temàtic i s'ha convertit en l'atracció turística amb més visitants de Catalunya, davant de la Sagrada Família, el monestir de Montserrat o el Museu del Barça.
11/06/2025 - 14.04 Actualitzat 19/09/2025 - 12.19
"El repte era gran -reconeix al programa "30 minuts" Jordi Pujol, president de la Generalitat del 1980 al 2003-. Perquè el repte consistia a veure si aquest territori nostre del sud de Catalunya es convertia en una primera divisió del turisme europeu".
El parc va tenir un naixement complicat, però avui, tres dècades més tard, ningú nega l'impacte econòmic i social de PortAventura al camp de Tarragona.
"Salou i PortAventura, en nombre de persones i de visitants, superen amb escreix la població de Barcelona i també de Catalunya. Estem parlant de vuit milions -diu l'alcalde de Salou, Pere Granados-. PortAventura rep sis milions de visitants i nosaltres en rebem més de dos milions."
La indústria turística ha aprofitat l'efecte PortAventura per intentar allargar la temporada i anar més enllà del típic turisme de sol i platja.
"Potenciar el turisme fora del que són els mesos d'estiu és la nostra obsessió", explica Albert Canadell, director general del grup hoteler Blaumar.
Des dels inicis, PortAventura forma part d'un projecte molt més gran, el centre recreatiu turístic de Salou i Vila-seca, encara sense acabar de desenvolupar. El parc temàtic només ocupa una quarta part del terreny, a la resta hi ha camps de golf, s'hi estan construint habitatges de luxe i hi ha un espai reservat per a un segon complex d'oci on s'ubicaria Hard Rock.
Després d'anys de retard, des del sector turístic es reivindica la importància de completar tot el projecte, mentre que alguns experts alerten dels perills del monocultiu turístic.
"Hard Rock ens posicionaria, no només a escala europea, sinó que ens permetria competir a escala mundial, amb destins com pugui ser Dubai o altres arreu del món -assegura Fernando Aldecoa, director general de PortAventura World-. Jo crec que aquesta ha de ser l'ambició de tot el projecte."
"PortAventura va permetre esprémer una mica més aquest model, però ara arriba un punt que no es pot esprémer més -diu Josep Maria Arauzo Carod, catedràtic d'Economia de la Universitat Rovira i Virgili-. Hem de decidir què volem ser. Volem ser la zona de lleure del sud d'Europa o volem ser la zona del sud d'Europa on es crea coneixement?"
Fitxa tècnica:
Un reportatge de: Ignasi Gallart Cajo i Sara Segarra Vidal
Imatge i muntatge: Elena Serra Valls
Producció: Eduard Rahola
"PortAventura, més enllà de l'atracció" és una producció de 3Cat.
Avui és notícia
Junts, PP i PSOE desbloquegen les lleis per lluitar contra la multireincidència
El jutge va qüestionar fins a deu cops la demència de Pujol i va preguntar si fingia
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
La UE amplia la prohibició d'exportar porc, però només afecta l'1% de granges catalanes