
Protocol per garantir les comunicacions arreu del país en cas d'avaries o incidències
El pla es posarà en marxa el setembre amb un servei d'atenció telefònica prioritari que mantingui la comunicació entre ajuntaments i operadores en cas d'incidència
Redacció
10/07/2025 - 22.35 Actualitzat 02/09/2025 - 14.25
Per evitar que cap municipi, localitat o nucli pugui quedar aïllat en cas d'alguna avaria o incidència, la Generalitat, el món local i les operadores han elaborat un protocol que hauria de garantir la plena connectivitat. Per això caldrà avançar en el desplegament de la xarxa de fibra òptica i de telefonia mòbil a tot el país.
A la presentació d'aquest protocol anomenat TelcoCat, el conseller de la presidència Albert Dalmau ha dit que "ha de tenir una connectivitat del 100%". I ha explicat que amb aquest protocol, el govern i les institucions locals volen millorar la gestió de les incidències, però també la cohesió social i l'activitat econòmica arreu del país.
Pobles aïllats
Aquest protocol s'ha elaborat per evitar que es repeteixin episodis com els d'aquest hivern. Durant les festes de Nadal del 2024, diversos punts del Pirineu es van quedar sense servei i això va afectar la gent, el seu benestar, la seguretat, el comerç i en l'economia de la zona.
No era la primera vegada. De fet, va ser l'última caiguda del servei de les diverses que hi va haver durant l'any passat. I algunes van durar fins a set dies. La neu és una de les principals causes dels talls en les comunicacions, però n'hi ha d'altres.
Els incendis són una altra emergència que necessita comunicacions fiables i no sempre funcionen. Els municipis de Torrefeta i Florejacs, a la Segarra, van patir afectacions en les línies de mòbil durant els incendis de principis d'aquest juliol.
Aquesta setmana, el foc el Baix Ebre ha deixat municipis com Paüls sense cobertura. En aquest vídeo es pot veure com l'Ajuntament demanava als veïns amb connexió a internet que ho comuniquessin per facilitar la difusió d'informació durant l'incendi:
En una reunió convocada pel govern aquest dimecres, les autoritats locals van demanar la millora de les cobertures perquè tots els ciutadans puguin rebre els avisos d'emergència.
Servei telefònic prioritari
El protocol estableix tres nivells d'actuació segons quina sigui la gravetat de les incidències.
Per a les incidències menors, el mes de setembre es posarà en marxa un servei d'atenció telefònica "prioritari" entre ajuntaments i operadores de telefonia. Una línia 900 que estarà operativa de les 7 del matí fins a les 12 de la nit, cada dia de la setmana. Pel conseller Dalmau "aquest element d'atenció al client és fonamental".
En cas d'interrupció dels serveis considerats essencials o si afecta diferents localitats, serà la Generalitat qui s'ocuparà de la coordinació tècnica. El govern agafarà directament les regnes de la gestió, juntament amb les operadores quan les incidències afectin infraestructures estratègiques i la fallada de serveis es consideri massiva.
L'objectiu del govern, diuen, és que Catalunya tingui un sistema de telecomunicacions fort i resilient en cas d'emergències.
Avui és notícia
El ministeri no descarta que el brot de pesta porcina africana sortís d'un laboratori
S'amplia la prohibició d'accés als espais naturals per la pesta porcina: consulta els 91 municipis
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El whatsapp del cap de gabinet de Mazón a Pradas el dia de la dana: "Treu-te del cap confinar"