Quaderns d'estiu: necessaris o prescindibles?
Quaderns d'estiu: sí o no? Aquesta és la pregunta que moltes famílies i mestres es fan quan arriba el període de descans escolar.
En aquest sentit, la psicòloga i experta en educació Maria Jesús Comellas proposa repensar la necessitat d'imposar una rutina acadèmica a la mainada durant aquests mesos.
En una entrevista a "La tarda de Catalunya Ràdio", destaca que el període de vacances pot ser una gran oportunitat per aprendre d'una manera diferent, més natural i vinculada al joc, la convivència i la vida quotidiana.
Educar més enllà dels quaderns
Segons Comellas, moltes de les experiències quotidianes tenen un valor educatiu molt potent: fer la compra, cuinar en família, organitzar una excursió o conviure amb altres infants. Són situacions que ajuden a desenvolupar habilitats bàsiques, autonomia i sentit crític.
Afegeix que forçar els infants a seguir amb deures convencionals pot acabar generant rebuig cap a l'aprenentatge, just al contrari del que voldríem.
Fer una truita de patates, collir flors o preparar una macedònia també és educar.
Pantalles? Sí, però sabent què s'hi fa
Quan es parla d'adolescents, les pantalles entren en joc, però la psicòloga ho té clar: "Vivim en un món digital, però cal educar el criteri." No es tracta d'evitar-les, sinó d'aprendre a fer-ne un ús actiu i responsable.
Cal ensenyar a comparar fonts, prendre apunts o buscar informació de manera crítica.
Equivocar-se no és fracassar
Un altre dels punts que destaca és la necessitat de normalitzar l'error. "Si un infant s'equivoca en una decisió, potser ho ha fet amb la millor informació que tenia en aquell moment", defensa.
Com a exemple, explica el cas d'un nen de set anys que va intentar cuinar arròs tot sol per ajudar a casa, amb un resultat que recordava més el ciment que un plat de menjar. "No va ser un fracàs, va ser una experiència valuosa", diu.
L'educació també és cosa de la comunitat
Les vacances són, segons Comellas, una oportunitat per recuperar vincles amb la família i la comunitat. Fer activitats amb els avis, demanar-los consells o simplement escoltar com es feien les coses abans també és educar.
Així mateix, destaca la importància de fomentar l'autonomia real, aquella que implica fer, equivocar-se i tornar-ho a provar.
És molt important sortir de la sobreprotecció.
Llegir? Sempre, però no cal que sigui un llibre de text
Comellas no diu en cap moment que calgui deixar de llegir, al contrari, qualsevol lectura pot ser una oportunitat d'aprendre. Llegir el diari, escriure una carta, fer un còmic o redactar la llista de la compra també formen part de l'aprenentatge lingüístic.
Si de passada practiquen la cal·ligrafia per poder entendre què hi diu, doncs encara millor!
