Què significa incorporar la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al sistema d'emergències 112?

Els dos cossos s'integraran en una plataforma per rebre les incidències per via telemàtica, ja que fins ara s'havien de comunicar amb el 112 per telèfon
La periodista Marta Martorell mirant a càmera
Periodista de Societat de 3CatInfo
2 min

La integració de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil al sistema d'emergències CAT-112 ha generat molta polèmica. L'anunci el van fer a la darrera Junta de Seguretat de Catalunya el govern català i l'espanyol, i van justificar-ho com una manera d'agilitzar la resposta policial davant d'una emergència. Aquestes explicacions, però, no van convèncer els partits independentistes, que van acusar-los d'"espanyolitzar" el servei.

Ara bé, a la pràctica, què vol dir integrar els dos cossos de seguretat de l'Estat al telèfon 112?

El subdirector general del CAT-112, Andreu Alfonso, assegura que únicament es tracta d'un "canvi tècnic".

Si fins ara derivaven les incidències a la Policia Nacional i a la Guàrdia Civil per via telefònica, a partir d'ara ho faran de forma telemàtica a través d'una plataforma.

Estem treballant en una integració telemàtica. Per millorar l'accés a la informació, treballarem una plataforma mitjançant la qual ells rebran directament els missatges per via informàtica i no per via telefònica com fins ara. Per al 112, és un canvi tècnic.

La derivació de les incidències es farà en funció de les competències de cada cos policial, tal com està establert.

Com actua el 112 quan rep una trucada?

Quan algú truca i demana ajuda al telèfon d'emergències, automàticament l'alerta es geolocalitza sobre el mapa i els teleoperadors fan diverses preguntes per registrar la incidència.

Teleoperadors del sistema d'emergències 112
Teleoperadors del sistema d'emergències 112 (3Cat)

Quan saben de quin tipus d'emergència es tracta, deriven la trucada telefònica al servei que principalment ha d'actuar. Paral·lelament, també envien el formulari de l'emergència per via telemàtica a aquest servei i a la resta de cossos que hi hagin d'intervenir.

Aquesta transferència d'informació la fan a través d'una plataforma, que es diu Sèneca, on ja hi ha integrats els Mossos d'Esquadra, els Bombers de la Generalitat i el SEM.

Fins ara, la Policia Espanyola i la Guàrdia Civil no en formaven part i, si havien d'actuar, perquè en tenen competències, el 112 els trucava per telèfon. Amb la integració telemàtica, però, això canviarà, com explica el subdirector del 112, Andreu Alfonso:

Aquella situació en què fins ara realitzàvem la tramesa d'informació per via telefònica, ara intentarem millorar-la, no únicament amb el cos Nacional de Policia i la Guàrdia Civil, sinó també amb les policies locals amb qui hem començat a treballar. Farem la tramesa d'informació de forma més rapida i segura.

Fa tan sols 5 anys, també es van incorporar a aquesta plataforma la Guàrdia Urbana i els Bombers de Barcelona.

Trucades derivades a la policia

En total, cada any, el 112 rep 3.400.000 trucades de tot tipus d'emergències. Pel que fa a les alertes policials, aquest 2024 la major part (1.074.335) s'han derivat als Mossos d'Esquadra, que és qui té la competència de la seguretat ciutadana.

En canvi, la Policia Nacional i la Guàrdia Civil han rebut 189 i 59 avisos, respectivament. Són menys respecte als Mossos, ja que el seu àmbit d'actuació és més reduït. Les competències se centren sobretot en la línia de costa, fronteres, ports i aeroports.

Avui és notícia

Més sobre Mossos d'Esquadra

Mostra-ho tot