Qui ha de retirar els vehicles abandonats a la via pública? Un maldecap per als ajuntaments
Els cotxes abandonats s'han convertit en un maldecap recurrent per a molts ajuntaments. La normativa els obliga a fer-se'n càrrec però, sobretot per als ajuntaments més petits, suposa una despesa important perquè no tenen ni grua ni dipòsit municipal, ni pressupost per assumir-ho còmodament. Entre els tràmits i els costos, a vegades un vehicle pot estar mesos abandonat a la via. Però, com gestionen diferents ajuntaments la seva retirada?
A Figueres, quan la Guàrdia Urbana sospita que un vehicle pot estar abandonat, l'identifica amb un adhesiu. El sergent de Mobilitat David Pey explica que d'aquesta manera "el ciutadà sap que estem controlant aquell vehicle i, alhora, ens ajuda a alertar el propietari, perquè a vegades hi ha gent que deixa immobilitzat un automòbil, sigui perquè s'ha avariat o perquè és fora de vacances".
Un cop passades 72 hores, si no hi ha cap resposta del propietari s'inicia el procediment administratiu per localitzar-lo i requerir-li que el retiri.
Al mateix temps, però, si el cotxe abandonat pot suposar un perill perquè té elements rovellats o sobresortints amb els quals algú es pot fer mal, la grua municipal el trasllada al dipòsit de vehicles.
Allà s'hi estarà seixanta dies a l'espera que el propietari el reclami, i en cas que no ho faci, el vehicle es traslladarà a un centre autoritzat per destruir-lo. Aquest no és el cas més habitual, diu Pey:
La casuística de trobar vehicles abandonats que s'han utilitzat amb finalitats il·lícites és residual.
Si, en canvi, el vehicle identificat com a abandonat no té cap evidència que pugui representar un risc per a ningú, restarà 30 dies a la via pública. Si durant aquest temps el propietari renuncia a fer-se'n càrrec, i segons marca l'ordenança municipal, serà l'Ajuntament qui el portarà a desballestar i n'assumirà el cost.
De fet, com explica el sergent David Pey, "la gran majoria de vehicles que porten a destruir són de gent que té el vehicle a la via pública i que no pensa que és un espai a compartir entre tots".
Pey reconeix que el fet que Figueres tingui Guàrdia Urbana i una normativa municipal que permet abordar i gestionar l'abandonament de vehicles fa que la ciutat no tingui un problema en aquesta matèria i que la xifra de vehicles que s'han traslladat a un centre especialitzat per ser destruïts superi per poc el centenar de vehicles l'any.
Un maldecap per als pobles més petits
Tot i que ciutats grans com Figueres disposen d'ordenança municipal i Guàrdia Urbana per poder fer front a l'abandonament de cotxes i motos en el seu terme municipal, als pobles petits la cosa canvia.
No tenen ni infraestructura ni pressupost per fer-hi front i els vehicles romanen en carrers, camins o fins i tot vorals de carretera durant mesos.
El procés per retirar-los és lent i costós: primer els Mossos d'Esquadra han d'aixecar una acta que certifiqui que el vehicle està abandonat, llavors comencen les gestions per localitzar el propietari fins a dues vegades, i si això no és possible, cal que el vehicle sigui considerat com a residu per ser finalment portat a desballestar.
L'alcalde de Terrades, Lluís Blavi, lamenta que "no tenim el mateix personal que un ajuntament de més envergadura i això fa que els tràmits es vagin allargant, perquè tenim altres temes que potser corren més pressa que no pas la retirada d'un cotxe".
Voldríem intentar escurçar al màxim el tràmit, perquè són cotxes que queden allà abandonats i donen mala imatge, però no tenim recursos.
De fet, en aquest municipi empordanès de gairebé 350 habitants hi ha un automòbil abandonat des de fa més d'un any a tocar de la carretera i del qual ja només queda el xassís. També hi ha altres vehicles vells de matrícula francesa que han deixat en camins forestals.
El cost de retirar un vehicle abandonat
A banda de l'alt cost administratiu i de temps que suposa per als ajuntaments, sobretot gestionar els expedients, intentar localitzar els propietaris fins a donar-lo de baixa o destruir el vehicle en ser considerat un residu, s'hi suma el cost econòmic.
A la Secuita, al voltant de l'estació de l'AVE del Camp de Tarragona, s'ha incrementat la presència de vehicles abandonats.
El seu alcalde, Eudald Serra, diu que "almenys una vegada a l'any i des d'en fa 19, hem de procedir a retirar uns cinc vehicles". També recorda que no tenen ni grua ni dipòsit municipal i que per això quan es retiren es treuen tots de cop i van directes a un centre de tractament especialitzat.
Sobretot són vehicles en estat de vandalització.
La retirada suposa entre 1.500 i 2.000 euros anuals i forma part d'una partida de la regidoria de Medi Ambient. Serra remarca que tot i que suposa un esforç per a les finances d'un poble de poc més de 1.800 habitants, ho han de fer per garantir la seguretat i l'accessibilitat a l'estació.
Fer prevenció per evitar l'abandonament
A Mataró, es gestionen entre 300 i 400 casos l'any de vehicles abandonats i han buscat una fórmula perquè per al consistori és un problema. Han decidit potenciar la renúncia voluntària de vehicles vells per evitar que quedin descuidats al carrer o ocupant una plaça de pàrquing.
Amb aquesta mesura es vol evitar que els propietaris trobin en l'abandonament d'un turisme la solució més fàcil. Per això el que es vol és avançar-se i evitar que el titular del vehicle el deixi sense ús a la via pública.
Per fer-ho possible, l'Ajuntament facilitarà els tràmits per despendre's del vehicle. Per tant, podran renunciar-hi voluntàriament i lliurar la documentació a la Policia Local, que s'encarregarà tant de donar-lo de baixa com de portar-lo al centre acreditat de desballestament.