Quin horari és millor a l'ESO? El debat sobre l'hora d'entrada, les tardes i el descans
Repensar la jornada continuada als instituts. És una de les recomanacions que recullen informes internacionals d'organismes com ara l'OCDE per reduir l'abandonament escolar i millorar el rendiment acadèmic. Tot i això, segons l'últim informe publicat a Catalunya per l'Institut Català d'Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), no hi ha prou evidència sobre l'efectivitat d'un model i altre de jornada escolar, la continuada o la partida.
L'informe sí que cita estudis que conclouen que a l'alumnat adolescent li falten hores de son i que dormir més seria bo per a la seva salut i benestar, però segons l'informe, tindria un impacte mínim en les qualificacions. On més beneficiaria és en els entorns més desafavorits.
No ho veu així el sociòleg de la Universitat de València i director del grup d'investigació en salut i benestar escolar Daniel Gabaldón Estevan, que assegura que del que no hi ha cap evidència és dels beneficis de la jornada continuada en l'adolescència: "El que no tenim és cap estudi que digui que hi ha un efecte beneficiós de la jornada continuada. Aquest estudi encara no l'hem vist, no l'ha trobat ningú, ningú l'ha redactat".
Per Gabaldón, l'informe d'Ivàlua no té en compte "que aquí tenim l'horari central europeu, som el país més dessincronitzat en termes d'horari oficial a Europa. No pots comparar les 8h de Barcelona amb les 8 de Berlín. Allà estan a la seva zona horària, i a Barcelona a l'hivern estan entrant al voltant de les 7h i a l'estiu a les 6h del matí. A veure quin centre trobes que entrin a les 6 del matí. Enlloc."
Quin seria l'horari recomanat
Entrar a les 10 i fer tardes lectives. Aquest seria l'horari recomanat per a la secundària, segons Gabaldón, tenint en compte el ritme biològic de l'adolescència.
En aquesta etapa de creixement el cicle circadiari es va endarrerint, per això els adolescents tenen son més tard. Fer-los llevar d'hora per entrar a l'institut a les 8 del matí acaba sent contraproduent. L'alumnat té més atenció a mig matí i a la tarda. A primera hora no poden seguir les classes perquè estan adormits. Per això, segons Gabaldón, caldria endarrerir l'hora d'entrada als instituts.
"El punt d'organitzar la jornada escolar no ha de ser les hores que els xiquets estiguin acompanyats, sinó les hores en què els xiquets tinguin les hores de classe quan ells més les puguin aprofitar. Perquè, si no, tenim un sistema que descansa moltíssim en els deures, en: el professor ha fet la seva classe, tenim els apunts i vosaltres a la vesprada repasseu-ho tot, perquè al matí no us heu assabentat de la meitat", es lamenta. I afegeix:
A la tarda les acadèmies s'omplen de gent que va a fer reforç de coses que no ha entès al matí. No em podeu dir que a la tarda no es pot estudiar.
"El que fem en la infància és forçar-los a ells a viure en un horari que no és l'idoni per a ells, i això es diu violència estructural, perquè no poden desenvolupar-se al nivell que podrien fer-ho si respectéssim els seus ritmes i els deixéssim descansar suficient (...) Estem fent-los viure en un corsé que no és el seu", remarca.
Falten dades
No haver descansat afecta la capacitat de relacionar-se i també la memòria, apunta Gabaldón. També assegura que d'evidències sobre els efectes de fer un horari o un altre n'hi ha, però que hi ha molt poques dades. Caldria fer enquestes i recollir moltes més dades:
No és de rebut que les conselleries d'Educació de tot l'Estat no ho estiguin analitzant, haurien de ser les primeres interessades que el sistema funcionés bé.
No hi ha dades ni de quants instituts catalans fan un horari o un altre. La informació que tenim és del mateix informe d'Ivàlua, que assegura que a secundària el 72% de centres públics fan jornada compactada. En el cas dels centres concertats, cap fa jornada intensiva a la secundària; sí que fan classe o totes o algunes tardes.
Fins al curs 2011-2012, totes les escoles i instituts tenien jornada escolar partida. Es va donar la possibilitat de fer-la intensiva i, a la secundària, de manera general, es va optar per l'horari intensiu.
Segons l'informe aprovat pel Consell Escolar de Catalunya l'any 2020, el 88% dels centres de secundària fan jornada continuada.
La jornada partida i el perill de l'absentisme
Davant la possibilitat que, a partir del curs que ve, tots els instituts escola --on s'imparteix tant primària com secundària-- hagin de fer totes les tardes lectives també a la secundària, alguns d'aquests centres, concretament els que són de màxima complexitat, temen que això pugui suposar més absentisme a les tardes.
També hi veu aquest perill en José Calaza Pereda, director de l'Institut Maria Aurèlia Capmany de Cornellà de Llobregat. Recorda que fa 18 anys feien tres tardes de classe a la setmana, i hi havia més absentisme escolar. "Nosaltres som un centre amb un alumnat molt particular, alguns es fan el dinar ells, arriben a casa i s'han de fer el dinar. Això implicava que molts nois, o uns quants, ja no tornaven a la tarda, era molt complicat que vinguessin. El nivell d'absentisme era més gran que ara."
I ara, què?
L'Informe Ivàlua va ser un encàrrec de la consellera Anna Simó arran dels mals resultats de les últimes proves PISA. A partir d'aquí, el Departament d'Educació, ara encapçalat per la consellera Esther Niubó, estudia les conclusions de l'estudi abans de prendre cap mesura.
Segons la normativa, els instituts de secundària no poden tenir més de tres tardes lliures a la setmana. Ara bé, als que se'ls va autoritzar fer horari compactat (un 88% dels instituts) poden continuar fent-lo.
Sobre la taula queda per resoldre com s'aplicarà la normativa publicada aquest mateix octubre, on s'assegura que els instituts escola que es creïn a partir d'ara només podran mantenir l'horari actual un curs més i hauran de fer totes les tardes també a l'ESO.