Reduir ràtios a l'aula: la proposta del govern espanyol que a Catalunya afectaria més l'ESO
El Consell de Ministres ha fet el primer pas per reduir el nombre màxim d'alumnes per classe a tot l'Estat. A Primària, no es podran superar els 22 alumnes per aula --davant els 25 actuals-- i a l'ESO, els 25 --enfront dels 30 d'ara.
A més, als centres sostinguts amb fons públics, l'alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) computarà com a dues places. És el que preveu la nova llei del govern espanyol que, abans d'aprovar-se, haurà de trobar els suports necessaris al Congrés. De moment, aquest dimarts el Consell de Ministres ha donat llum verda a l'avantprojecte de llei.
La norma també preveu regular i homogeneïtzar la jornada lectiva dels docents: amb un màxim de 23 hores setmanals a Infantil, Primària i Educació Especial i 18 hores a Secundària.
L'objectiu de tot plegat és corregir les desigualtats entre autonomies i millorar les condicions de feina del professorat, així com aconseguir una atenció més individualitzada de l'alumnat. En aquest sentit, el 2019, el govern espanyol ja va fer una recomanació a les comunitats autònomes respecte a les ràtios a les aules, però no totes ho van aplicar.
En el cas de Catalunya algunes de les mesures ja fa temps que s'han implementat.
Com estan les ràtios a Catalunya?
Pel que fa a les ràtios, Catalunya va baixar el nombre d'alumnes per classe a I3, amb un màxim de 20 en la majoria de municipis o allà on les xifres de població ho permeten. Amb dades del departament d'Educació, en l'actual curs acadèmic, el 93,2% dels grups públics d'I3 tenen una vintena d'alumnes o menys.
Com que la mesura es va aplicar fa quatre anys, ja està instaurada als grups d'I3, I4, I5 i primer de primària. I segons Educació, la intenció és que es vagi mantenint progressivament fins que s'estengui a tota la primària: el curs 2030-2031. Un fet potenciat per la contínua baixada de la natalitat.
En relació a l'ESO, no s'ha fet cap reducció de ràtios i, amb dades d'Educació, la mitjana actual és de 28 alumnes per classe. Si s'acaba aprovant la norma, caldrà veure com es reparteix l'alumnat entre els instituts ja que el nombre de centres és menor que en el cas de l'educació primària.
Respecte a les hores lectives dels docents, a Catalunya ja es fan 23 hores lectives a Infantil i Primària i 18 a Secundària, tal com contemplaria la nova norma.
Índex de vulnerabilitat
L'avantprojecte també preveu desenvolupar un índex de vulnerabilitat socioeconòmica. Això servirà per identificar aquells centres que necessiten més recursos ja que escolaritzen més alumnes socioeconòmicament desfavorits.
Una mesura que al territori català també s'ha implementat: els centres públics estan categoritzats en ordinaris --la majoria-- i d'alta o màxima complexitat en funció de la vulnerabilitat del seu alumnat.
Quin recorregut té l'avantprojecte de llei?
El text de l'avantprojecte de llei continuarà la tramitació fins a la seva aprovació definitiva com a projecte de llei i posteriorment, haurà de trobar els suports necessaris al Congrés, on el govern espanyol no té la majoria assegurada.
Durant la tramitació, el text serà sotmès a negociació amb les organitzacions sindicals i les comunitats autònomes.
En aquest sentit, els sindicats valoren que es rebaixi per llei el nombre d'alumnes a les aules, però demanen que s'apliqui de forma immediata i que afecti a tots els infants amb necessitats de suport, no només aquells amb necessitats educatives especials.
