El ple del Parlament ha donat llum verda a la proposició de llei que porta per títol "per una bona administració" (iStock/Korrawin)

Reforma a l'administració: nous tràmits automàtics per a ajuts o beques i s'elimina la cita prèvia

El text aprovat al Parlament també introdueix el dret a l'error i vol simplificar el llenguatge de l'administració
Redacció
2 min

A partir de l'any vinent, quan un ciutadà tingui una criatura, tots els tràmits, serveis i ajudes vinculades al naixement d'un fill s'oferiran a la família de manera automàtica, aprofitant les dades de què ja disposa l'administració.

És el primer pas que vol fer el govern per transformar la manera com l'administració es relaciona amb la ciutadania, passant d'una acció reactiva a una de proactiva i personalitzada.

El ple del Parlament ha donat llum verda a la proposició de llei que porta per títol "per una bona administració", impulsada pels grups del PSC, Esquerra i els Comuns. Les mesures han tirat endavant amb un amplíssim suport de la cambra.

Amb aquesta reforma de l'administració també s'elimina la cita prèvia com a requisit obligatori, es vol garantir que el llenguatge sigui entenedor i s'introdueix el dret dels ciutadans a corregir els seus errors a l'hora de fer tràmits, sense sancions.

En definitiva, es vol fer més fàcils els tràmits dels ciutadans amb l'administració, especialment als que troben més barreres tecnològiques, lingüístiques o socials.

Més tràmits automàtics

Un dels canvis clau serà la simplificació dels processos. Això passa perquè l'administració sigui més proactiva i faciliti els tràmits als ciutadans, per exemple els relacionats amb el naixement d'un fill.

A partir de l'any que ve el govern s'anticiparà i, sense esperar que ho faci el ciutadà, enviarà la petició per al carnet de família nombrosa o monoparental, si és el cas, o la sol·licitud d'ajuts o beques.

Peus d'un nadó
Els tràmits relacionats amb el naixement d'un fill seran els primers que l'administració oferirà de manera proactiva (iStock/gorodenkoff)

Més endavant, aquesta manera de fer s'estendrà a tràmits relacionats amb altres situacions vitals, com un canvi de domicili, la jubilació o l'atur. D'aquesta manera es vol evitar que s'hagin de repetir tràmits o aportar la mateixa documentació més d'una vegada.

En qualsevol cas, el ciutadà tindrà a les seves mans acceptar els serveis que se li ofereixen, i podrà revocar el consentiment en qualsevol moment.

La cita prèvia no serà obligatòria

Una altra de les mesures és l'eliminació de la cita prèvia com a requisit obligatori per accedir als serveis públics, encara que es podrà mantenir com a mesura per millorar el servei.

En cap cas serà necessari demanar hora, per exemple, per fer qualsevol tràmit amb l'administració, com l'empadronament.

Amb aquesta mesura es vol protegir col·lectius vulnerables afectats per la bretxa digital.

Apareix el dret a l'error

El text introdueix el dret de les persones a rectificar davant l'administració per evitar sancions per errors comesos amb bona fe.

El nou text també estableix que els empleats públics només seran responsables d'errors comesos amb dol, culpa o negligència greu.

A banda, reconeix el dret de les persones a no ser perjudicades per errors administratius, en concret amb relació a les prestacions per a necessitats bàsiques.

Per tant, l'administració no reclamarà els imports pagats indegudament a les persones que hagin cobrat una prestació vinculada a necessitats essencials de subsistència quan sigui un error administratiu.

Llenguatge entenedor

Finalment, el text preveu canvis per aconseguir una comunicació més clara entre l'administració i la ciutadania, a través d'un llenguatge planer i entenedor i allunyant-se dels tecnicismes o expressions jurídiques.

Avui és notícia

Més sobre Parlament de Catalunya

Mostra-ho tot