Sant Andreu estrena estació de Rodalies, després de mesos d'obres i un adeu emotiu

La nova instal·lació deixa en desús l'estació més antiga de l'Estat, amb més d'un segle i mig d'història
Redacció
4 min

Finalment, aquest dilluns ha entrat en funcionament la nova estació de Sant Andreu de Rodalies. La inauguració estava prevista per aquest diumenge, però uns problemes d'última hora en els treballs d'electrificació i de la catenària han obligat a ajornar-la un dia.

A les 4.55 hores de la matinada ha sortit des de Granollers el primer tren de l'R2 en direcció Barcelona i vint minuts més tard, passades les 5.15 hores, s'ha inaugurat amb èxit la posada en servei del nou tram entre La Sagrera i l'estació.

La nova instal·lació soterrada servirà tant per als trens convencionals com per als d'alta velocitat, i per aquest motiu té andanes en diferents nivells.

Tot i estar soterrada, l'estació té grans finestrals i plaques solars al sostre. Inclou cinc lluernes perquè la llum natural arribi a les dues andanes i les quatre vies per on passen els rodalies de l'R2, la de Granollers, i els regionals de l'R11.

El primer tren de l'R2 que recorrerà el nou traçat ha arribat a l'estació de Mollet-Sant Fost a primera hora (ACN/Maria Asmarat)

S'espera que els canvis també contribueixin a la cohesió dels barris de la Sagrera, Sant Martí i Sant Andreu, ja que elimina la barrera natural de les vies del corredor Barcelona-Granollers-Portbou.

Fins aquest diumenge, els trens que venien des de Granollers o Girona per l'R2 i l'R11 acabaven el seu recorregut a Montcada i Reixac. Els passatgers havien de continuar en bus o metro fins al Clot-Aragó, on podia tornar a agafar el tren.

Ara, en canvi, els trens tornen a circular per un tram de vuit quilòmetres. S'aturen a la nova estació de Sant Andreu i passen, encara sense fer-hi parada, per la futura estació de La Sagrera.


Dos mesos d'obres i un dia de retard

Amb l'entrada en funcionament de la nova estació, s'acaben les afectacions que des del mes de setembre alteraven el recorregut de les línies, R2 Nord i R11 i, puntualment, també l'R11.

Els primers talls i canvis per als usuaris van començar el 17 de setembre i s'han allargat fins a aquest cap de setmana. De fet, l'estació havia d'entrar en servei diumenge, però un problema amb l'electrificació de la catenària ha obligat a ajornar l'estrena fins dilluns, en dia laborable.

La nova estació Sant Andreu i el nou traçat de la línia de xarxa convencional Barcelona-Granollers són dues actuacions claus en l'operació la Sagrera-Sant Andreu. Segons Adif, l'operació forma part del pla d'infraestructures més complex i ambiciós que es fa a Catalunya en els últims anys. Un projecte que ha rebut el nom de Transformem Rodalies.

Aquest és l'aspecte que tenien les vies al seu pas per Sant Andreu abans de les obres
Aquest és l'aspecte que tenien les vies al seu pas per Sant Andreu abans de les obres (Adif)

Les obres han costat uns 18 milions d'euros i s'han finançat, en part, amb fons Next Generation de la Unió Europea.

Raquel Sánchez: "No podem fer en 4 anys el que no es va fer en 10"

En la inauguració, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, ha admès que queda "moltíssima feina pendent" a la xarxa ferroviària "fruit de dècades en què, per fer-ho suau, podríem dir que Rodalies no ha sigut una de les prioritats polítiques del govern de l'Estat".

Paraules que la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha replicat defensat l'esforç inversor del govern espanyol, amb l'argument que "mai havia executat tant" ferrocarril a Catalunya:

Ningú pot posar en dubte que, amb el nostre govern, s'ha donat un revulsiu a les inversions ferroviàries a Catalunya. (...) Per descomptat no tenim una vareta màgica per reconduir i fer en quatre anys el que no es va fer en deu.

Segons ha dit, el govern espanyol ha posat en marxa obres per valor de 2.224 milions d'euros en dos anys del pla de Rodalies fins al 2030, el 35% del previst.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha demanat més velocitat en les obres promeses des de fa dècades i, després de definir com a "magnífica" la nova estació, ha afegit que "queda molt per fer" per poder "cosir la gran ferida que representa la Sagrera" per Barcelona.


Un adeu emotiu

La nova instal·lació deixa en desús l'estació en servei més antiga d'Espanya i, segurament, de tot Europa. Té més d'un segle i mig d'història.

El primer cap de setmana de desembre, abans de l'última fase d'obres, hi va passar l'últim tren. Veïns i aficionats al món ferroviari fins i tot s'hi van arribar per acomiadar aquesta estació.

L'antiga estació de Sant Andreu Comtal va entrar en servei el 1854 i ha sobreviscut fins al 2022: 168 anys d'història.

Avui és notícia

Més sobre Rodalies

Mostra-ho tot