Fi de la vaga de 48 hores al sector del metall: preveuen més protestes si la patronal no negocia
La segona jornada de vaga convocada per CCOO i la UGT al sector del metall de la demarcació de Barcelona ha arrencat aquest dijous amb talls en alguns punts de la xarxa viària per l'acció de manifestants i protestes davant les principals fàbriques.
Uns 2.500 treballadors, segons la Guàrdia Urbana (uns 10.000 apunten des dels sindicats), han tornat als carrers de la capital catalana per exigir a la Unió Patronal Metal·lúrgica (UPM) "asseure's a negociar".
El secretari general d'Indústria de CCOO, Josep Rueda, ha qualificat d'èxit la convocatòria i ha advertit que el sector es troba davant d'un "novembre calent" si no escolten les seves demandes.
Antonia Fuentes, del sindicat UGT, també ha advertit que si no hi ha acords en les negociacions, les mobilitzacions continuaran. Fuentes, ha recordat que hi ha "gairebé 200.000 treballadors esperant un conveni, un increment salarial" i ha instat la patronal "a fer un exercici de responsabilitat".
La patronal Cecot ha xifrat el seguiment de la segona jornada de vaga en el 19,14% dels treballadors de les empreses associades, tot i que ha admès que l'aturada ha afectat l'activitat del 43% de les empreses.
Intent d'atropellament d'un piquet
La jornada de protestes ha començat aquesta matinada marcada per l'intent d'atropellament d'un conductor que ha volgut envestir un grup de manifestants que bloquejaven la carretera en un piquet a Terrassa al costat de la sortida de la C-58.
Segons ha sabut 3CatInfo, cap a les cinc del matí un conductor ha accelerat el cotxe cap als manifestants, tal com es veu en el vídeo que ha gravat i enviat als informatius un d'ells.
Els agents de policia que es trobaven al lloc s'han situat davant del cotxe, però el conductor no ha reduït la marxa. No hi ha hagut ferits, però l'home ha estat finalment reduit i detingut pels Mossos d'Esquadra.
Segons el Servei Català de Trànsit, algunes vies han vist interrompuda la circulació a primera hora del matí. La BV-4511, a Sant Fruitós de Bages ha estat tallada i també la C-25, en la mateixa localitat i amb afectacions en ambdós sentits de la marxa. Actualment, acumulen retencions i circulació densa de fins a 5 quilòmetres.
Algunes sortides de les rondes d'accés a Barcelona també han patit talls, com les de Cornellà i l'Hospitalet de la C-32, que ara té retencions en tots dos sentits, amb fins a cinc quilòmetres.
Primera jornada d'aturada
La primera jornada de mobilitzacions aquest dimecres va paralitzar l'activitat de grans empreses del sector, com ara Ebro o Ficosa i, va afectar el funcionament de Seat a la planta de Martorell. També va condicionar la mobilitat a Barcelona, amb talls a diversos accessos de la ciutat.
Comissions Obreres assegura que la primera jornada d'aturada va tenir un seguiment del 100% en empreses grans i mitjanes, com ara les d'Ebro, La Farga, Ficosa, Gestamp, Mecalux, Kostal, Marelli o Motherson.
El seguiment de la vaga en alguns proveïdors de Seat va provocar que les dues línies de producció de la planta de Martorell, que fabriquen els models Cupra León i Cupra Formentor, es veiessin afectades per "aturades en el subministrament".
A primera hora del matí, treballadors del sector del metall també van tallar diverses carreteres a la xarxa viària de Barcelona, com la ronda litoral a l'altura de Mercabarna i la C-32 a Cornellà de Llobregat, provocant retencions importants als accessos de la capital. També hi va haver afectacions a la C-55 a Manresa i a la BV-4511 a Santpedor.
La patronal, en canvi, va minimitzar l'impacte de la vaga. UPM va situar el seguiment de l'aturada entre el 10% i el 15% dels treballadors del sector a la demarcació de Barcelona.
Per la seva banda, la patronal vallesana Cecot, va elevar el seguiment al 18,7% de la plantilla de les empreses associades a ella. I assegurava que dues de cada tres plantes havien pogut mantenir l'activitat amb normalitat.
Conflicte pel nou conveni
Un dels principals punts en què topen sindicats i patronal és en matèria salarial. La UPM plantejava un augment retributiu del 3% per aquest any, un 2,75% el 2026 i un 2,5% el 2027. També contemplava una reducció de la jornada laboral de quatre hores per a l'any vinent.
Segons la patronal, la proposta era "equilibrada" i considera que "hauria d'haver estat suficient per desconvocar la vaga". Per la seva banda, els sindicats veuen "intransigència" en l'actitud de la UPM i reclamen un "conveni digne".
El conveni del Metall de Barcelona afecta gairebé 200.000 treballadors de 14.000 empreses.
