Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

S'inaugura l'AVE a la Meca després de set anys d'obres i un any i mig de retard

Entrarà en funcionament d'aquí una setmana i portarà 60 milions de passatgers l'any

Redacció

25/09/2018 - 07.47 Actualitzat 09/09/2020 - 08.36

Aquest dimarts s'inaugura finalment la línia de tren d'alta velocitat que uneix les ciutats santes de l'Aràbia Saudita, la Meca i Medina. És el primer tren d'alta velocitat construït en ple desert i arriba amb un any i mig de retard respecte a les previsions inicials.

Les obres han tingut retards i contratemps des del principi i han donat molts maldecaps al consorci de 12 empreses espanyoles que van guanyar el concurs per construir-la --entre d'altres, Renfe, Adif, Talgo i Indra-- per 6.700 milions d'euros.

 

Notícia relacionada - novembre 2011: Un consorci empresarial espanyol s'adjudica la construcció de l'AVE a l'Aràbia Saudita per 6.500 milions

Primer tren d'alta velocitat construït al desert

Al llarg dels set anys que han durat les obres, a aquestes empreses se'ls ha entravessat la sorra del desert. No hi havia cap experiència al món de construcció d'un tren d'alta velocitat en una zona amb tempestes de sorra i sota temperatures extremes.

També han hagut d'assumir els retards deguts a les obres complementàries i de condicionament de la línia i a les estacions comnstruïdes per altres empreses, a més dels sobrecostos i les desavinences que han sorgit entre els socis del projecte.

Notícia relacionada - gener 2012: L'AVE per a la Meca, el contracte més gran adjudicat a un consorci espanyol

 

Funcionarà d'aquí nou dies

La línia la inaugura aquest dimarts el rei de l'Aràbia Saudita, Salman bin Abdelaziz, i entrarà en funcionament efectiu el 4 d'octubre, d'aquí nou dies. De tota manera, es calcula que trigarà un any a estar a ple rendiment, quan portarà 60 milions de passatgers anuals.

El model de tren comprat és el Talgo 350 Haramain, que incorpora més de 30 tecnologies diferents per fer front a les temperatures extremes i la sorra del desert. La línia té 450 quilòmetres, que es recorreran a 300 quilòmetres per hora en menys de dues hores.

 

Adif i Renfe la gestionaran

La implicació espanyola no s'acaba amb la construcció: com passa a Espanya, l'operativa i el manteniment de la línia els farà Adif, i de l'explotació dels 35 trens que faran el recorregut se n'encarregarà Renfe, que per primera vegada en la seva història operarà fora d'Espanya.

La línia té cinc estacions: la Meca, Jiddah, l'Aeroport Internacional Rei Abdelaziz, la Ciutat Econòmica del Rei Abdullah a Rabiqh i Medina. El trajecte escurçarà a la meitat el que es triga ara per carretera.

Notícia relacionada - gener 2017: Polèmic viatge de Felip VI a l'Aràbia Saudita

Corinna i el rei d'Espanya

Malgrat la implicació espanyola en el projecte, no està previst que assisteixin a la inauguració representants destacats de l'estat espanyol, ni tampoc un altre rei, l'emèrit d'Espanya, Joan Carles, molt relacionat amb el projecte.

 

Precisament, en els últims mesos, unes gravacions fetes a la seva amant, Corinna zu Sayn-Wittgenstein, insinuaven que Joan Carles hauria cobrat comissions d'empreses espanyoles per haver ajudat a aconseguir aquesta obra.

Fa dues setmanes l'Audiència Nacional va arxivar el gruix de la causa sobre aquestes gravacions i va excloure que es pogués investigar Joan Carles. Pocs dies abans van ser PP, PSOE i Cs els que van frenar una investigació al Congrés sobre el mateix assumpte.

Notícia relacionada: Hisenda ven els Ferraris regalats pels Emirats Àrabs al rei Joan Carles per 440.000 euros