Subhasta milionària a París d'un quadre inèdit de Miró i un bodegó desconegut de Picasso
La casa de subhastes londinenca Sotheby's ha venut aquest dimecres a París el quadre inèdit de Joan Miró "L'ocell del matí", per 2,8 milions d'euros, i un bodegó desconegut de Pablo Picasso del 1943, "Natura morta a la cafetera", per 1,43 milions d'euros.
Totes dues obres han superat així la forquilla més alta de l'estimació de la subhasta, que s'havia calculat en 2 milions d'euros en el cas del Miró, i 1,2 milions en el cas del Picasso.
La pintura de Miró recull la "fusió de lirisme poètic, l'experimentació formal i la complexitat semiòtica que caracteritza les obres mestres" del pintor.
Sotheby's considera "L'ocell del matí" un precursor de la "mitologia còsmica inquietant" de l'"obra magna" de l'artista català, la sèrie "Constel·lació" (1940-41).
Alhora, afirma que la tela ara subhastada "demostra la dedicació de l'artista a la precisió i al color lineals". Es tracta d'una pintura "plena de criatures oníriques i formes animades que dona vida a un paisatge volcànic de tons primaris atrevits i una energia intensa i vibrant".
Sotheby's indica que Miró va pintar "L'ocell del matí" en plena Guerra Civil espanyola i en vigílies de la Segona Guerra Mundial.
Els quadres de l'artista de finals dels anys 30, afegeixen, mostren el compromís amb el deteriorament de la situació política a Espanya i representen una etapa clau en la clarificació de la seva visió artística.
Una obra feta durant l'ocupació nazi
Pel que fa al bodegó inèdit de Picasso, "Natura morta amb cafetera", es tracta d'un oli que va fer durant l'ocupació nazi al seu taller dels Grands Augustins de la capital francesa, on va continuar treballant malgrat els consells d'alguns amics perquè se n'anés de la ciutat.
Segons Sotheby's, aquest tipus de bodegons permetien al malagueny "fugir de la realitat devastadora de la guerra, impregnada no obstant per un simbolisme complex, que barreja esperança i desesperança".
Les dues obres han estat durant més de 60 anys a la col·lecció d'una parella d'apassionats de l'art de París, que van reunir obres de les avantguardes dels anys 1930 i 1940. Per ara, no se sap qui són els nous propietaris.
