
Catalunya al Dia
Taquilles intel·ligents per salvar el comerç local de Solsona
Les botigues de proximitat entregaran les comandes en unes taquilles refrigerades per arribar a nous clients
06/07/2023 - 15.13 Actualitzat 06/07/2023 - 15.13
El petit comerç de Solsona s'adapta als nous hàbits de consum. Les botigues de proximitat del centre històric han decidit sumar-se a la venda online.
I no només això: també entregaran les comandes a través d'unes taquilles intel·ligents i refrigerades, perquè els clients puguin anar en cotxe a recollir la compra quan vulguin.
L'Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona impulsa aquesta iniciativa, amb la idea que explica la seva directora, Glòria Domínguez:
"El comerç local és l'ànima dels municipis. Davant de la competència que troben, els hem d'ajudar per adaptar-se als nous hàbits de consum i evitar que perdin clients."
Arribar a tots els públics i acostar els joves al comerç local
La iniciativa "Clica i recull" vol evitar que el petit comerç de Solsona es quedi al marge dels nous hàbits de consum:
"Abans molta gent gaudia d'anar a la botiga. Ara no, ara prefereixen fer la comanda des del sofà i recollir-ho després. Doncs donem resposta a aquest segment de població."
El projecte neix amb una vintena de comerços solsonins --la majoria d'alimentació--, que volen donar noves opcions a la seva clientela i guanyar-ne de nova. Això és el que ha motivat Gerard Argerich, de la carnisseria Teresa:
"És una bona iniciativa perquè ofereixes un nou servei. Ara podrem arribar a gent jove, o gent que té horaris complicats i no poden venir a comprar quan està obert."
I un altre avantatge: la venda a distància també evitarà maldecaps als compradors que no poden entrar amb el cotxe al centre històric de Solsona:
"A molta gent li costa venir a comprar al nucli antic perquè l'accés amb vehicle està limitat. Això era una barrera, però ara els donem aquesta facilitat."
Les taquilles, que funcionen amb un lector de codis QR, s'han instal·lat en un aparcament d'accés còmode en una zona cèntrica, però fora del nucli antic de Solsona.
Conciliar horari laboral i familiar
A diferència de les grans cadenes, o de les plataformes en línia, el petit comerç té problemes per mantenir-se obert durant moltes hores al dia. Ara, amb la venda a distància, els establiments podran compactar horaris, i millorar la conciliació laboral i familiar.
Glòria Domínguez hi afegeix aquesta singularitat:
"Des de la covid, molts comerços de Solsona obren només al matí perquè no tenen prou personal. Ara, qui vulgui hi podrà seguir comprant encara que sigui fora d'horari."
També preveuen que algunes botigues escurcin l'horari d'obertura a la tarda, especialment a l'hivern, per millorar la conciliació.
Una petició dels comerciants
L'entrega de comandes en taquilles intel·ligents ha sorgit d'una demanda col·lectiva que feien els comerços solsonins a l'Agència de Desenvolupament Local. Ho explica la seva directora:
"De taquilles n'hi ha moltes, però és la primera vegada que diversos establiments es posen d'acord en una iniciativa conjunta per utilitzar col·lectivament aquesta via de comercialització."
Les botigues s'han hagut d'adaptar al model de venda online i a la logística de l'entrega. A alguns els ha costat més que altres, com explica Gerard Argerich, de la carnisseria Teresa:
"La meva mare és la mestressa i ho veia molt complicat, però no n'hi ha per tant! Només hem hagut de posar el TPV virtual per gestionar el pagament online, i ja està."
El sistema de comandes i les taquilles intel·ligents de Solsona s'ha finançat amb 30.000 euros dels fons Next Generation.
Avui és notícia
Publicat el Dossier Epstein: milers de documents de la xarxa pedòfila de l'empresari amic de Trump
20 municipis rebran 233 milions de la llei de barris: quins són i a què destinaran els diners
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona
L'Ajuntament de Badalona fa fora les desenes de persones acampades davant el B9
Ordeig diu que els experts europeus no veuen per ara indicis que la pesta porcina sortís de l'IRTA-CReSA