Loteria Nadal 2025
Arxius Epstein
Inuncat
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Shein
Sospitós Universitat de Brown
UE Ucraïna fons russos congelats
Ordeig IRTA-CReSA
Incendi Hospitalet de Llobregat
Barça Baskonia
Punter Pascual
Joan Laporta

Catalunya al Dia

Taquilles intel·ligents per salvar el comerç local de Solsona

Les botigues de proximitat entregaran les comandes en unes taquilles refrigerades per arribar a nous clients

06/07/2023 - 15.13 Actualitzat 06/07/2023 - 15.13

El petit comerç de Solsona s'adapta als nous hàbits de consum. Les botigues de proximitat del centre històric han decidit sumar-se a la venda online.

I no només això: també entregaran les comandes a través d'unes taquilles intel·ligents i refrigerades, perquè els clients puguin anar en cotxe a recollir la compra quan vulguin.

L'Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona impulsa aquesta iniciativa, amb la idea que explica la seva directora, Glòria Domínguez:

"El comerç local és l'ànima dels municipis. Davant de la competència que troben, els hem d'ajudar per adaptar-se als nous hàbits de consum i evitar que perdin clients."

Arribar a tots els públics i acostar els joves al comerç local

La iniciativa "Clica i recull" vol evitar que el petit comerç de Solsona es quedi al marge dels nous hàbits de consum:

"Abans molta gent gaudia d'anar a la botiga. Ara no, ara prefereixen fer la comanda des del sofà i recollir-ho després. Doncs donem resposta a aquest segment de població."

Gerard Argerich, de la Carnisseria Teresa, s'ha adherit al projecte "Clica i recull" per acostar els seus productes al màxim d'usuaris (Catalunya Ràdio/Eloi Barrera)

El projecte neix amb una vintena de comerços solsonins --la majoria d'alimentació--, que volen donar noves opcions a la seva clientela i guanyar-ne de nova. Això és el que ha motivat Gerard Argerich, de la carnisseria Teresa:

"És una bona iniciativa perquè ofereixes un nou servei. Ara podrem arribar a gent jove, o gent que té horaris complicats i no poden venir a comprar quan està obert."

I un altre avantatge: la venda a distància també evitarà maldecaps als compradors que no poden entrar amb el cotxe al centre històric de Solsona:

"A molta gent li costa venir a comprar al nucli antic perquè l'accés amb vehicle està limitat. Això era una barrera, però ara els donem aquesta facilitat."

Les taquilles, que funcionen amb un lector de codis QR, s'han instal·lat en un aparcament d'accés còmode en una zona cèntrica, però fora del nucli antic de Solsona.

Els usuaris que hagin fet la compra en línia disposen de 24 hores per recollir la comanda a les taquilles situades a l'aparcament de les Moreres, just al costat del nucli antic de Solsona (Catalunya Ràdio/Eloi Barrera)

Conciliar horari laboral i familiar

A diferència de les grans cadenes, o de les plataformes en línia, el petit comerç té problemes per mantenir-se obert durant moltes hores al dia. Ara, amb la venda a distància, els establiments podran compactar horaris, i millorar la conciliació laboral i familiar.

Glòria Domínguez hi afegeix aquesta singularitat:

"Des de la covid, molts comerços de Solsona obren només al matí perquè no tenen prou personal. Ara, qui vulgui hi podrà seguir comprant encara que sigui fora d'horari."

També preveuen que algunes botigues escurcin l'horari d'obertura a la tarda, especialment a l'hivern, per millorar la conciliació.

Un servei de transport amb ciclomotor elèctric recull les comandes a les botigues adherides i trasllada els paquets fins a les taquilles (Catalunya Ràdio/Eloi Barrera)

Una petició dels comerciants

L'entrega de comandes en taquilles intel·ligents ha sorgit d'una demanda col·lectiva que feien els comerços solsonins a l'Agència de Desenvolupament Local. Ho explica la seva directora:

"De taquilles n'hi ha moltes, però és la primera vegada que diversos establiments es posen d'acord en una iniciativa conjunta per utilitzar col·lectivament aquesta via de comercialització."

Les botigues s'han hagut d'adaptar al model de venda online i a la logística de l'entrega. A alguns els ha costat més que altres, com explica Gerard Argerich, de la carnisseria Teresa:

"La meva mare és la mestressa i ho veia molt complicat, però no n'hi ha per tant! Només hem hagut de posar el TPV virtual per gestionar el pagament online, i ja està."

El sistema de comandes i les taquilles intel·ligents de Solsona s'ha finançat amb 30.000 euros dels fons Next Generation.