Tercera explosió consecutiva d'un megacoet Starship: què ha fallat en el gegant de l'espai?
El coet espacial més gran i potent de la història ha tornat a fallar quan tornava a la Terra. Per tercera vegada consecutiva, part del coet Starship ha explotat en la seva fase de retorn, tot i que no es pot parlar d'un fracàs total.
Era la novena prova que l'empresa aeroespacial de capital privat, SpaceX, feia amb aquest megacoet i la tercera de la segona generació de Starship. Tal com va passar en les dues anteriors --el gener sobre el Carib i el març sobre el golf de Mèxic--, ha acabat explotant.
En aquesta ocasió, ha esclatat el propulsor, la part de la nau que s'encarrega d'enlairar els 123 metres d'alçada i 5.000 tones de pes de l'Starship a l'espai.
L'altra part del coet, la nau Starship, tampoc ha fet correctament la reentrada a la Terra i ha caigut a l'oceà Índic.
Per què es parla d'èxits en la 9a missió Starship?
El novè test de llançament ha estat considerat un èxit parcial en la seva sortida cap a l'espai, des de la perspectiva dels enginyers de SpaceX. Almenys, pels encarregats de les primeres fases.
Aquesta vegada no ha explotat durant la seva lluita contra la gravetat terrestre i, tal com recorda el seu fundador i líder, el multimilionari Elon Musk, la doble fallada en el retorn els ha donat "moltes dades bones per revisar".
SpaceX també ha volgut insistir en aquesta idea en un comunicat:
Les proves de desenvolupament, per definició, són imprevisibles, però cada lliçó apresa marca un progrés cap a l'objectiu de Starship de permetre que la vida esdevingui multiplanetària.
Per primera vegada, tota l'etapa d'ascens s'ha completat amb èxit. A més, "no s'han perdut quantitats significatives d'escuts tèrmics", recordava Musk, les dues fases de la nau s'han separat sense problemes amb un nou mètode i és el primer cop que es reutilitza exitosament un propulsor Super Heavy.
En concret, el Booster 14 ja s'havia utilitzat en el setè llançament del gener i conservava la majoria dels 33 motors Raptor, restaurats. És a dir, el coet més gran que ha fet mai la humanitat s'ha pogut enlairar amb 29 motors de segona mà a la 1:37 de la matinada, hora catalana.
Per què el propulsor Super Heavy no ha pogut tornar?
Però la llista de fracassos de la missió, que continua provant-se llançament rere llançament, és llarga. Per començar, aquest propulsor Super Heavy ja no podrà tornar a utilitzar-se: va explotar al minut 6 del llançament.
Pocs més de dos minuts després del compte enrere, el Booster 14 es va separar de la nau Starlink, un cop completada la seva feina principal.
Durant la maniobra de separació, SpaceX havia programat alguns testos nous. Un era capgirar-se de manera "determinística" per aprofitar el moviment per reentrar a la Terra de manera orientada.
A més, SpaceX va voler comprovar els efectes de fer descendir la nau amb més angle d'atac: amb més superfície exposada, la fricció va ser més gran i, també, la velocitat de caiguda es va reduir, fet que va comportar un important estalvi en la quantitat de combustible utilitzat.
Quan s'acostava a la zona d'aterratge, no va poder repetir l'èxit d'anteriors missions: es van tornar a encendre 13 dels seus motors Raptor per frenar la caiguda i el contacte amb el Super Heavy es va perdre, tal com ha explicat SpaceX en un comunicat:
El contacte amb el propulsor es va perdre poc després de l'inici de la combustió de l'aterratge quan va experimentar un desmuntatge ràpid i no programat aproximadament 6 minuts després del llançament, posant fi al primer re-vol d'un propulsor Super Heavy.
Què ha fallat en la nau Starship?
La primera etapa, el propulsor, i la segona etapa, la nau, s'havien separat amb èxit. Fins aquí, tot anava segons el que estava previst.
Els sis motors de l'etapa superior, el coet Starship, es van encendre per seguir amb l'ascens, i ho feien amb moltes lliçons apreses de la vuitena missió:
Els motors de Starship han volat amb una precàrrega addicional a les juntes clau, un nou sistema de purga de nitrogen i millores al sistema de drenatge del propel·lent.
Per altra banda, la càrrega útil que portava la nau, vuit maquetes de satèl·lits Starlink d'última generació, no s'ha desplegat perquè ha fallat la comporta de la bodega.
La nau també ha fallat en la reentrada, quan ha començat a girar sense control per una fuita d'un dels tancs de combustible. Un "error de control d'actitud" que ha fet que se saltés la reencesa del motor, el que ha impedit fer la reentrada en la posició correcta.
La caiguda del coet Starship no hauria provocat danys i hauria tingut lloc en una zona segura, segons l'empresa.
El contacte amb Starship es va perdre aproximadament als 46 minuts de vol, i s'esperava que totes les restes caiguessin dins de la zona de perill planificada a l'oceà Índic.
Un llançament cada mes
Elon Musk, CEO de SpaceX, ha confirmat que l'empesa planeja augmentar la freqüència de llançaments per als pròxims tres vols previstos, per passar-los a fer cada "tres-quatre setmanes".
De moment, el tercer prototip de la segona generació de Starship, la 35a, ha tornat a fallar. No ha pogut provar els escuts tèrmics, no ha alliberat la càrrega, i els seus flaps han acabat fosos mentre la nau retornava "una mica com donant voltes" fora de control, tal com deien els comentaristes de SpaceX durant el llançament.
Pel que fa a la primera part, s'ha reutilitzat per primer cop, però ha explotat abans de reentrar a la Terra.
En total, més fracassos que èxits, però un pas més cap a la reutilització dels coets espacials i l'enlairament dels gegants que pretenen portar la humanitat a Mart.
