
Londres
Trump va contractar Cambridge Analytica per fer campanya contra Clinton a Facebook
Noves gravacions ocultes a responsables de l'empresa britànica ho han revelat
Redacció
21/03/2018 - 14.39 Actualitzat 09/09/2020 - 10.01
L'empresa britànica Cambridge Analytica, a l'ull de l'huracà per l'ús fraudulent de dades de milions d'usuaris de Facebook, no es va limitar només a afavorir Donald Trump perquè guanyés les eleccions a la presidència dels EUA.
Segons noves converses gravades amb càmera oculta a responsables d'aquesta empresa, ells van ser els autors d'una agressiva campanya contra Hillary Clinton, pensada per desmobilitzar el seu electorat.
"Un parell de manilles"
En aquesta gravació, Mark Turnbull, director executiu de l'empresa, es vantava de la seva inventiva a l'hora de crear el principal eslògan de la campanya, basada en el suposat ús fraudulent que Clinton va fer del seu correu electrònic:
"La marca era "Derrota la deshonesta Hillary", te'n recordes, oi? I les dues lletres "o" de la paraula "crooked" (deshonesta) eren un parell de manilles."
El problema principal d'aquesta campanya és que es va dir que l'havia feta una organització de la societat civil, i no una empresa contractada per Trump, cosa que està prohibida.
Doble frau
És a dir: era una campanya doblement fraudulenta, perquè, a més, per fer-la arribar als usuaris de les xarxes socials es van utilitzar les dades de 50 milions de perfils personals de Facebook.
Amb l'explotació informàtica d'aquestes dades, aquesta empresa d'anàlisi de dades i d'estratègies de comunicació i especialitzada en processos electorals, hauria pogut precisar molt a qui enviaven els materials de la campanya d'acord amb la seva ideologia i preferències.
Aquest és l'ús fraudulent que va denunciar a mitjans britànics Christopher Wylie, col·laborador amb Cambridge Analytica durant el procés d'obtenció de les dades. Facebook n'hauria estat al cas en tot moment.
El fundador de WhatsApp anima a abandonar Facebook
Per la seva banda, Brian Acton, cofundador de l'aplicació WhatsApp, que ara pertany a Facebook, s'ha afegit a una campanya perquè la gent abandoni aquesta xarxa social, amb l'etiqueta #DeleteFacebook -"Esborra Facebook"-.
Acton, que va sortir de WhatsApp al setembre, ho ha dit a Twitter amb un molt lacònic missatge, "És l'hora", que s'afegeix als que ja circulen per aquesta xarxa:
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment