Un institut amb horari intensiu, però obert a les tardes: "Anem més enllà de l'àmbit educatiu"

A l'Institut Maria Aurèlia Capmany, de Cornellà de Llobregat, docents i alumnes s'organitzen perquè els alumnes puguin anar al centre cada tarda
Àgata Fàbregas Gomis
Periodista de Societat de 3CatInfo especialitzada en educació
5 min

Tot i que la majoria d'instituts públics catalans fan horari intensiu, n'hi ha que busquen opcions perquè els alumnes hi puguin ser també a la tarda. És el cas de l'Institut Maria Aurèlia Capmany, de Cornellà de Llobregat, un centre d'alta complexitat. "Per a nosaltres no es pot concebre un centre que tanca a les 14.30 i obre l'endemà a les 8", remarca el director, Jose Calaza Pereda.

"Si vols fer una jornada continuada has de garantir que a la tarda l'alumnat tingui una oferta d'activitats per fer. Totes les tardes, fins a les 5 , l'alumnat té coses per fer, si vol, al centre", afegeix. I insisteix en el rol dels centres de màxima complexitat: "Anem més enllà de l'àmbit educatiu. Hi ha un acompanyament a les famílies i a l'alumnat, diferent."

El director comenta que també cal tenir en compte el rendiment acadèmic: "Jo no tinc clar si a la tarda, després de dinar, estàs preparat per fer dues hores de classe a nivell de concentració, a nivell de fatiga, a nivell de son". A més, apunta que caldria tenir menjador a l'institut.

Extraescolars gratuïtes i gestionades per l'alumnat

L'institut és obert cada tarda, i hi ha un membre de l'equip directiu.

Les tardes de dilluns i de dimecres, de dos quarts de quatre a cinc de la tarda, l'alumnat de 1r i 2n d'ESO hi pot anar a fer extraescolars d'esports. Són activitats organitzades per l'alumnat de batxillerat i que els permeten treure's el títol d'iniciació de tècnic d'esport (CIATE). És una de les optatives de batxillerat amb més èxit al centre i molt ben valorades per l'alumnat.

En Santos Villalba Mensene, que fa 1r de batxillerat, és un dels monitors d'aquestes activitats: "M'agradaria provar de ser entrenador de futbol i això ho veig com una pràctica."

La Wiam Hniniche, que també fa 1r de batxillerat, assegura que "està molt bé perquè és una oportunitat que ens donen que és gratuïta, a més; i penso que en el futur ho agrairem". I en Nazim Ouchefoun, que fa 2n d'ESO i va a les extraescolars esportives, veu "més bé ser al pati amb els teus amics jugant a futbol o al que vulguis que a casa amb el telèfon, la play o el que sigui".

Els dimarts i els dijous hi ha aula d'estudi, que l'institut coordina amb l'Ajuntament.

"Sempre que surto de l'institut tinc molta gana." Ens ho diu en Rayan Karkri, que fa 2n d'ESO a l'Institut Maria Aurèlia Capmany, de Cornellà de Llobregat.

Pensa igual l'Ariadna Aranzubia, que també fa 2n d'ESO, però a l'Institut Turó d'en Baldiri, a Teià: "Els dijous, que sortim a dos quarts de 3, tenim molta gana i volem sortir ja perquè són tres hores seguides i estem molt cansats". I és que l'institut de Teià és un dels pocs centres de secundària públics que fan horari partit dos dies.

Els dilluns i els dimarts hi ha classe a la tarda. Tenen servei de menjador, un element clau per poder fer les tardes lectives, i després de dinar tenen temps lliure. Sobretot es queden a dinar els alumnes dels primers cursos de l'ESO. La directora del centre, la Beth Fornàs Dos-Santos, ens explica que, curiosament, "no poden fer servir el mòbil i molts no es queden a dinar per això, per exemple, perquè, esclar, no ho troben just respecte als que van a dinar a casa".

Hora de dinar a l'Institut Turó d'en Baldiri, de Teià (3CatInfo)

Entre la falta de son i els hàbits nocturns

Molts alumnes preferirien no fer tardes. Per a en Nico Toril Cabello, que fa 4t d'ESO, es fa difícil seguir les classes: "Això passa, sí, ens posen física i química a les 4 de la tarda i llavors estem que no estem. Preferiria allargar una mica els dies (que sortim) a dos quarts de dues i no fer tarda, sí."

Els alumnes i també la direcció creuen que, si ara poguessin triar, guanyaria l'opció de fer jornada continuada, però remarquen els avantatges de l'horari partit. Beth Fornàs Dos-Santos, directora de l'Institut Turó d'en Baldiri:

Sobretot les famílies de 1r i 2n d'ESO necessiten fer aquesta progressió de primària. Té l'avantatge que l'alumnat va fragmentant les franges lectives i té moments per relaxar-se.

Els dimecres i els divendres surten a dos quarts de dues, i els dijous, a dos quarts de tres. Tant l'Ariadna com en Rubén i en Nico, però, tenen clar que entrar a les vuit és massa aviat. Ho diu l'Ariadna Aranzubia, que fa 2n d'ESO: "Entraria més tard. Ser aquí a les 9, perquè estem a l'adolescència i necessitem dormir més."

Rubén Pastor Madrid, de 3r ESO, explica: "Estaria bé entrar més tard, perquè així els adolescents podem dormir més, ja que és una etapa de creixement, i podem estar més descansats i, per tant, més desperts a les classes. Sí, la veritat és que tinc força son, sobretot a primera hora, i gana els dijous, quan sortim més tard."

Nico Toril Cabello, de 4t ESO, admet que quan està més despert "és a mig matí, perquè a primera hora estic més cansat i a l'última se m'ha fet bola durant tot el dia".

Entrar més tard i no fer tardes, però, és una combinació difícil d'aconseguir.

Per Fornàs, "el problema tampoc és si entren a les 10 o a les 8, sinó l'hora en què van a dormir, i l'ús del mòbil.

No tot s'ha de carregar sobre els docents o els centres ordinaris, perquè hi ha un tema de lleure i de la qualitat d'aquest temps de lleure.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Educació

Mostra-ho tot