Un Nadal amb peix i marisc més car
L'any 2022 haurà estat clarament inflacionista i això es tradueix en un augment dels preus dels productes alimentaris, provocat, en part, per l'encariment dels costos de transport i refrigeració. Tot i així, la tendència s'ha anat frenant des del mes d'octubre i això ha permès una moderació en aquest increment dels preus del producte fresc. Els majoristes de Mercabarna han presentat les seves previsions de la campanya de Nadal.
S'apugen el peix i el marisc
El peix i el marisc, que acostumen a ocupar les taules nadalenques de cases i restaurants, s'han apujat un 13% de mitjana, però en algun d'aquests productes l'augment ha estat molt superior, explica Àngel Máñez, president del gremi de majoristes de peix i marisc de Mercabarna:
Hi ha peixos que han pujat un 50% i peixos que han baixat un 10%. La mitjana sí que és un 10 o un 13%, però hi ha peixos que han pujat molt, sobretot el peix que va a restauració, que ha pujat més que el que va a les cases, perquè n'hi ha hagut menys. Hi ha hagut més demanda i menys oferta.
Entre els productes que ara són més cars hi ha el llenguado, el llobarro salvatge, el salmó, la cloïssa, l'escopinya i els escamarlans.
En canvi, han baixat de preu els calamars, el lluç de palangre, l'orada salvatge, la cua de rap, la cabra de mar, el llamàntol, la gamba fresca i la llagosta vermella.
El Mercat de Peix té previst distribuir 6.800 tones aquest desembre; la majoria, producte fresc, i al voltant d'un 20% de peix i marisc congelat.
També són més cars la pinya i el raïm
Les fruites i les hortalisses, en general, s'han apujat al voltant d'un 10%. En destaca la pinya tropical, una de les fruites més habituals a les taules nadalenques, que és més cara que l'any passat, però encara es manté per sota dels preus del 2019 d'abans de la pandèmia.
També el raïm és més car. La producció ha baixat a causa de la sequera, i els preus, en conseqüència, han pujat.
En contrapartida, les fruites de temporada, com les taronges, les mandarines i les pomes, han frenat els preus a partir de l'octubre i han arribat a baixar al voltant del 10%.
El sector de la fruita de Mercabarna espera vendre entre un 5 i un 10% més que l'any passat i situar-se per sobre de les 100.000 tones de producte distribuït.
L'optimisme dels majoristes
Tot i la tendència inflacionista i l'augment de preus d'alguns dels productes típics d'aquestes festes, els responsables de Mercabarna esperen tornar a les vendes d'abans de la pandèmia, sobretot per la recuperació del sector de la restauració.
El vicepresident de l'Associació d'Empreses Majoristes de Mercabarna, Jaume Flores, ja parla de normalitat.
Per nosaltres és molt important el context social, el fet que ja no hi hagi restriccions. A això cal afegir que tenim quantitat de producte, de producte bo i amb preus ja continguts. Venim d'una temporada una mica convulsa i ara ja podem dir que tornem a la normalitat total.
Mercabarna, doncs, espera una bona campanya de Nadal. Els majoristes preveuen recuperar els volums de comercialització del 2019, superar entre un 5 i un 15% els del 2021, i arribar a les 108.000 tones de productes distribuïts.
Per pal·liar o alleugerir l'augment del cistell de la compra, aconsellen triar productes de temporada, comprar amb antelació i congelar els productes o envasar-los al buit.
