Els taxistes tornen al carrer contra els VTC: reclamen el límit d'1 per cada 30 taxis
Mobilització del sector del taxi, aquest dijous, per primera vegada de manera unitària a tot el territori de Catalunya, amb una "aturada total" entre les 10 del matí i les 2 del migdia.
Han estat 4 hores de vaga que els convocants, l'associació Élite Taxi, el Sindicat del Taxi de Catalunya i l'Agrupació Taxi Companys, han qualificat d'"avís" del que poden fer si la Generalitat no limita per decret les llicències de vehicles de turisme amb conductor, els VTC.
A Barcelona s'ha concentrat a partir de les 9 del matí a la Gran Via, entre el carrer Balmes i la plaça Espanya, i també al carrer Tarragona, des d'on han anat en marxa lenta fins al Parlament.
Segons els sindicats convocants, a la marxa lenta s'hi han aplegat 4.000 taxis, 900 segons la Guàrdia Urbana. Al migdia han arribat al Parlament i s'han reunit amb els grups parlamentaris. El sector vol pressionar els partits i el mateix govern de la Generalitat perquè el pròxim decret llei que ha de regular el servei a partir de la tardor fixi i blindi la proporció d'un vehicle VTC per cada trenta taxis, que en el seu moment va avalar el Tribunal Suprem i que el sector considera que garanteix la seva viabilitat.
S'acaba la moratòria del decret Ábalos
El motiu de la mobilització és que al setembre s'acaba la moratòria de 4 anys de l'anomenat decret Ábalos, que ha permès als VTC operar amb relativament poques limitacions.
Es queixen que el conseller Jordi Puigneró no s'hagi reunit amb ells, i fan una crida als partits perquè s'estableixi un marc legal que protegeixi el sector del taxi:
Si no s'atén l'únic punt de la nostra demanda, el sector del taxi ho interpretarà com un atac del govern a la seva supervivència i una empara als seus enemics, que han fet del frau la norma per acabar amb el sector.
Contra el "model Ayuso"
Asseguren que no volen el "model Ayuso" a Catalunya, que diuen que permetrà a 9.000 VTC treballar a Madrid com si fossin taxis, i que a l'àrea de Barcelona hi ha ara mateix més de 10.000 llicències de VTC.
Insisteixen que una sentència del Tribunal Suprem del 2018 avala la ràtio 1/30, i denuncien que hi ha connivència de les administracions amb els empresaris dels VTC:
La coincidència en l'argumentari de les autoritats de competència i els lobbies de les grans plataformes digitals de transport que volen desballestar el sector del taxi, ens fan estar segurs de tenir raó.
Qualifiquen de "dogmàtic" i "miop" aquest argumentari, centrat en l'afirmació que la competència dels VTC ha millorat el servei, i asseguren que no només no és cert, sinó que està posant en risc la qualitat del servei.