La confiança en la compravenda online ve donada per les opinions dels usuaris (Canva)

Wallapop: de vendre una cafetera a pisos i vehicles de luxe

L'aplicació, que enguany fa una dècada, és la porta d'entrada d'operacions tan importants com la compra d'un pis o un vehicle
Marina Bou
3 min

Wallapop, l'aplicació que va revolucionar la compravenda de productes de segona mà entre particulars, fa 10 anys aquest 2023. Una dècada en la qual ha passat de vendre un objecte tan quotidià com una cafetera --la primera venda d'un producte reutilitzat a través de l'app-- a servir per vendre habitatges o vehicles, fins i tot d'alta gamma.

Operacions tan importants com comprar un pis per 575.000 euros a l'avinguda de La Castellana de Madrid o un cotxe Ferrari per 210.000 euros poden començar ara amb un clic a la pantalla d'un mòbil o un ordinador. Una situació que, segons explica a Catalunya Ràdio Ana Jiménez Zarco, professora dels estudis d'economia i empresa i directora del Màster en Màrqueting Digital a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), respon simplement a un "canvi de canal" però continua basant-se en la "confiança entre particulars" que sempre ha existit en aquesta mena de transaccions:

El que està canviant és el canal de venda o cerca d'informació. Abans t'apropaves a la immobiliària i ara fas servir aquestes apps. Però el contacte, posteriorment, és el mateix: fas una trucada telefònica, t'apropes a veure el pis i --després-- la compravenda es fa davant un notari, mirant que estigui sense càrregues impositives i tota aquesta mena de coses.

A Wallapop hi ha la possibilitat de comprar béns immobles
Tota mena de vehicles s'ofereixen a l'app que va néixer el 2013 a Barcelona

I és que, diu Jiménez, Wallapop no garanteix res pel que fa als productes (de cap mena) que s'ofereixen a través de la plataforma. Però, aleshores, com pot un usuari mitjà confiar en operacions de compra tan importants? Segons l'experta, la confiança en la plataforma ve donada --d'una banda-- pel fet que hagis de demostrar que ets qui dius un cop et registres i, de l'altra, pel que diuen de tu la resta d'usuaris:

La confiança en la plataforma te l'estan donant les opinions de la gent que t'ha valorat. A partir d'aquí tu pots fiar-te, tot i que aquesta plana funciona només com un primer contacte.

Davant la possibilitat de mala praxi per part d'algun usuari, la plataforma actua només amb el marge de no permetre-li més l'accés.


Una opció dels més joves

Pel que fa al perfil de persones que solen acudir a aquestes noves maneres de compravenda, sobretot quan tenen a veure amb xifres tan elevades, Jiménez veu clar que l'edat és un factor determinant:

El perfil és més jove perquè estan més acostumats, es fien molt més de la venda online. Igual que per la gent més gran la garantia l'hi dona la immobiliària o el venedor de cotxes que s'ha dedicat a això tota la vida, a aquesta gent l'hi dona els comentaris d'altres usuaris, la valoració per estrelles o aquest tipus de coses.

Les persones més joves solen fer més ús d'aplicacions com Wallapop

Amb tot, Jiménez també identifica un perfil de gent d'entre 40 i 50 anys que, tot i no haver viscut des de jove el món de la compra online, fan servir aquestes pàgines --com a mínim-- per buscar informació.


Coses que no canvien

Malgrat que, inicialment, Wallapop no es va concebre per a operacions d'aquesta envergadura, el canal mitjançant el qual es fan no hauria d'afectar aspectes com el pagament d'impostos. Segons explica Jiménez, el que es paga per la compravenda d'aquesta mena de béns "és el mateix" tingui l'origen que tingui:

Quan fas una compra d'un cotxe l'has de donar d'alta, quan compres un pis l'has de registrar... Evidentment, els mecanismes continuen sent els mateixos.

La pregunta que queda per fer és, doncs, si canals com Wallapop substituiran del tot els de tota la vida en aquesta mena de transaccions. La resposta, segons l'experta, encara és incerta:

Quan són compres petites --i cada vegada més per la nova filosofia al voltant del reciclatge i la sostenibilitat-- aquest mercat de compravenda de segona mà anirà a més, però en coses de tant valor ho poso en dubte, la gent no s'arrisca tant.

Avui és notícia