La publicitat arriba a WhatsApp però, de moment, relegada a la pestanya Actualitzacions
La publicitat arriba a WhatsApp però, de moment, relegada a la pestanya Actualitzacions (Meta)

WhatsApp anuncia l'arribada de publicitat i trenca una de les seves promeses fundacionals

Havia de ser un servei lliure de publicitat, en què les dades dels usuaris no es comercialitzaven, però la compra de Meta ho ha capgirat tot 11 anys després
Antoni Noguera Martínez
Periodista de 3CatInfo especialitzat en tecnologia
4 min

"Recorda, quan hi ha publicitat pel mig, tu, l'usuari, ets el producte." Això és el que deien els fundadors de WhatsApp el juny del 2012, quan van voler explicar al món, de nou, perquè no posarien mai publicitat al seu producte, ni tenien "interès en res que hi tingui relació".

Dos anys després, Brian Acton i Jan Koum van convertir-se en multimilionaris en vendre l'empresa a Facebook per 21.900 milions de dòlars. A poc a poc, van anar abandonant WhatsApp i, ara, Meta ha convertit en paper mullat qualsevol promesa del passat.

La publicitat arribarà a WhatsApp en les pròximes setmanes, segons l'anunci que l'empresa va fer dilluns en el seu blog oficial.

A Mark Zuckerberg sí que li interessa la publicitat. Per això ha aprofitat el seu canal públic de difusió a WhatsApp per anunciar que l'aplicació de missatgeria més utilitzada del món, amb més de 3.000 milions d'usuaris mensuals, "començarà a experimentar" amb noves maneres de generar ingressos.

El president i director executiu de Meta, tanmateix, parla de "noves eines per donar a les persones i les empreses més maneres de connectar a WhatsApp".

Això sí, aquestes noves maneres de generar ingressos, o fer connexions, no tindran lloc a dins dels xats, sinó en un apartat bastant menys utilitzat i, per tant, menys invasiu: la pestanya d'Actualitzacions (Updates tab).

"Estem fent alguns afegits a la pestanya Actualitzacions, el lloc on hi ha Estat i Canals, en un espai separat dels vostres xats personals".

Com serà la publicitat a WhatsApp

La publicitat i les noves funcions per generar ingressos de WhatsApp apareixeran a la pestanya d'Actualitzacions, un espai amb poca visibilitat i poc ús, tot i que Meta assegura que l'utilitzen diàriament 1.500 milions de persones.

Meta, de fet, insisteix que aquest espai està "separat dels xats personals" i que això implica que "si només utilitzes WhatsApp per xatejar amb amics i éssers estimats, la teva experiència no canviarà", tot i que tots els usuaris formaran part del conjunt de dades que s'utilitzaran per vendre publicitat.

El servei de Meta, cada cop amb més funcions de xarxa social, fa un parell d'anys que treballa en aquest nou espai de l'aplicació, on els usuaris poden actualitzar el seu Estat o consultar els Canals, els espais de difusió unidireccional on s'acumulen les novetats de les empreses i organitzacions que seguim.

La publicitat a WhatsApp serà visible a l'apartat Estat, entre les actualitzacions d'estat dels contactes
La publicitat a WhatsApp serà visible a l'apartat Estat, entre les actualitzacions d'estat dels contactes (Meta)

Les noves eines per generar ingressos de WhatsApp arriben en tres formats:

  • Anuncis clàssics en l'apartat Estat: enmig de les actualitzacions dels nostres contactes, una versió light de les stories d'Instagram on poden penjar fotos, vídeos, música, notes de veu o textos que caduquen al cap de 24 hores, també hi veurem publicitat. Pel que ha mostrat WhatsApp, apareixeran amb el missatge "Esponsoritzat" o "Sponsored".
La publicitat a WhatsApp serà visible a l'apartat Estat, entre les actualitzacions d'estat dels contactes
La publicitat a WhatsApp serà visible a l'apartat Estat, entre les actualitzacions d'estat dels contactes (Meta)
  • Subscripcions a canals: els usuaris podran pagar una subscripció mensual a continguts exclusius que qualsevol empresa o organització interessada vulgui distribuir a través del seu canal oficial.
WhatsApp promourà canals per a fer nous ingressos
WhatsApp promourà canals per obtenir nous ingressos (Meta)
  • Canals promocionats: en la cerca de canals, on es poden descobrir canals de difusió per subscriure's a les actualitzacions d'empreses i organitzacions que vulguem, WhatsApp planteja recomanar canals (que previsiblement aniran indicats com a contingut esponsoritzat) com un servei més que pagaran els canals interessats a guanyar visibilitat i augmentar seguidors.

WhatsApp, ara sí, farà negoci amb els seus usuaris

Quan els fundadors de WhatsApp es negaven públicament a fer que WhatsApp entrés en el negoci dels anuncis, ho feien parlant de la seva naturalesa extractiva de dades:

Avui dia, les empreses ho saben literalment tot sobre tu, els teus amics, els teus interessos, i ho utilitzen tot per vendre anuncis.

No és tant la "disrupció de l'estètica" que mencionava Koum, ni els "insults a la teva intel·ligència" ni el fet que "ningú salta de la migdiada i corre a veure un anunci". Es tracta de com, qualsevol "empresa que ven anuncis" es dedica, sobretot, a assegurar que tota l'activitat de l'usuari "es registra, es recopila, se segmenta, s'empaqueta i s'envia".

L'arribada de la publicitat a WhatsApp és la confirmació que l'aplicació de missatgeria entra de ple a fer negoci amb les dades que té disponibles dels seus usuaris, després d'anys de rumors, anuncis i intencions.

És la primera vegada que es confirma una nova eina per generar ingressos directament dels usuaris, amb un potencial molt més gran que el dels serveis de pagament que oferien fins ara a empreses amb productes com WhatsApp per a Negocis.

Exemple d'anunci de WhatsApp a l'apartat Estat
Exemple d'anunci de WhatsApp a l'apartat Estat (Meta)

Com ha repetit insistentment Meta en diferents canals, i en diferents moments, el contingut dels teus missatges mai no formarà part de les dades a què tenen accés.

Textos, notes d'àudio, imatges, estats i trucades estan xifrats d'extrem a extrem, recorden: "Significa que ningú, ni tan sols nosaltres, podem veure'ls o sentir-los."

WhatsApp no vendrà ni compartirà el teu número de telèfon a anunciants ni utilitzarà els grups de què formis part "per determinar els anuncis que pots veure".

Quines dades sí que utilitzaran per vendre anuncis? De moment, han reconegut que utilitzaran el teu país d'origen, l'idioma, els canals que segueixes i "com interactues amb els anuncis que veus".

És la resposta que esperaven els inversors de Meta des d'aquell 2014, quan Facebook va voler comprar WhatsApp, primer, per 16.000 milions de dòlars i després per 19.000 milions i, finalment, va acabar pagant-ne gairebé 22.000 milions.

Molts es preguntaven com es recuperarien els diners d'aquesta impressionant inversió. La publicitat i les noves formes de generar ingressos a WhatsApp podrien ser una de les vies.

Avui és notícia

Més sobre WhatsApp

Mostra-ho tot