En la 1a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní Hèctor Parra ens explica els seus orígens musicals. L'audició passa per la música de Mozart ("Les noces de Figaro"), Mahler (Simfonia núm. 9), Scribin ("Poema de l'èxtasi") i "Ich ersehne die Alpen" d'Hèctor Parra.
ESCOLTA-HO ARAEn la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor Hèctor Parra ens convida a fer un tast de la seva òpera "Les benèvoles", basada en el llibre de Jonathan Littell. Estrenada el 2019, aquesta òpera està considerada "l'òpera més important del segle XXI" per la seva expressivitat, orquestració i força dramàtica... En definitiva, una obra "immensament poderosa i extremadament intel·ligent" ("Deutschlandfunk") que es converteix en una experiència límit. Avui en farem un tast. L'audició passa pel cor inicial "Herr, unser herscher" de la Passió segons sant Joan de J.S.Bach; el fragment "Einsam wachend in der Nacht" de "Tristany i Isolda" de R. Wagner; "Babi Yar" de Dmitri Xostakóvitx i "Les benèvoles" d'Hèctor Parra.
El compositor barceloní Hèctor Parra ens parla dels valors que l'acompanyen a l'hora de compondre, i ens diu: "Compondre és un acte de sinceritat, honestedat i concentració extrema. De fet, és intentar viure a través de la teva obra perquè és una activitat interior." L'audició passa per la música d'Igor Stravinsky ("La consagració de la primavera"), Serguei Rakhmàninov (Sonata per a piano núm. 1), J. Harvey ("Death of Light, Light of Death") i Hèctor Parra ("La mort i la primavera").
En la 4a llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el compositor barceloní, establert a París, Hèctor Parra ens porta música de Chopin (Sonata de piano, número 3), Mussorgski (Quadres d'una exposició), Ligeti ("Quartet de cordes, número 2") i Hèctor Parra ("Inscape"). A més, parlarem de l'art de la composició.
Tanquem la cinquena llista de recomanacions musicals per al "Molt personal" del compositor barceloní Hèctor Parra amb un fragment de l'òpera "Orgia", que es va representar al Gran Teatre del Liceu i que Catalunya Música va oferir als seus oients. Hèctor Parra ens explicarà algunes coses molt interessants d'aquesta òpera. L'audició passa per la música de Puccini ("Tosca"), Bach (sarabanda de la Partita per a violí n.2), Monteverdi ("Orfeu") i Hèctor Parra ("Orgia").
En la primera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), ens explica com es va introduir en el món de la música. L'audició passa per "La Balanguera", "La muixeranga d'Algemesí", "El ball pla d'Olot" i "Ocult natural", amb un tutti final que heu d'escoltar.
L'acordionista Marçal Ramon ens parla, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", dels seus referents musicals. I ens ha dit: "Els meus referents són músics que han treballat molt al llarg de la seva vida i ara, amb les noves generacions de músics, se'n veuen els resultats." L'audició passa per "Elogi a a faràndula" (Jaume Arnella), "Bruc" (Cobla Catalana dels Sons Essencials), "No pateixis, vida, que ara vinc" (Pomada) i "Pregària per fer ploure" (El Pont d'Arcalís).
En la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", preguntem a Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), què podria millorar la situació de la música tradicional catalana. L'audició passa per "Cant del Poble" (Riu), "Vou, veri, vou" (Pitxorines), "Sona el tambor" (Arnau Obiols) i "Per castellanes i basques" (Trèvol).
En la quarta llista de recomanacions musicals de Marçal Ramon, acordionista i director artístic de l'OMAC, sabrem per què li agraden tant les gloses i l'art de glosar. L'audició passa per "La salve de l'auia" (La Nova Euterpe), "L'havanera" (Eliseo Parra), "Vajotada" (Tazzuff) i "Glosa a Menorca" (Anna Ferrer).
En l'última llista de recomanacions musicals de Marçal Ramon, acordionista i cofundador i director artístic de l'Orquestra de Músiques d'Arrel de Catalunya (OMAC), sabrem com es distreu el nostre convidat quan no està tocant l'acordió, fent de director artístic de l'OMAC o treballant en l'Arxiu de Músics per la Cobla. L'audició passa per "Glosa de l'antic ball de donzelles de Granollers" (Josep Maria Ruera); "Vallgorguina" (Eduard Toldrà), "Transfiguracions" (Lluís Gual) i "Angoixa (Enric Casals)".
En la primera llista de la mezzosoprano barcelonina Mercè Bruguera, la nostra convidada ens explica els seus inicis musicals a l'Escola IPSI i la importància d'un cor com el Cor Vivaldi, on va cantar fins als 17 anys. L'audició passa per la sardana "La Maria de les trenes" i "La sardana de les monges", i per la música de F. Schubert ("Ständchen") i Rossini ("Petite messe solennelle": "Agnus Dei").
La mezzosoprano Mercè Bruguera ens parlarà, en la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", del seu pas per l'ESMUC, on va estudiar durant dos anys, abans de guanyar una beca per anar a la Royal Academy de Londres. L'audició passa per la música de Johann Sebastian Bach ("Komm Jesu komm" i Passió segons sant Mateu: "Buß und Reu"); W.A. Mozart: Rèquiem ("Recordare"), i Couperin ("Lliçons de tenebres").
La mezzosoprano Mercè Bruguera ens explica, en la tercera llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", que una de les seves peces preferides és el "Messies", de Handel, una peça per la qual sent una gran fascinació i que, precisament per això, podria cantar cada dia. L'audició passa per la música de Georg Friedrich Händel ("El Messies": "He was despised"); Purcell ("If music be the food of love"); Purcell ("The Fairy Queen": "The plaint") i Herbert Howells ("King David" (poema de Walter de la Mare).
La mezzosoprano barcelonina, establerta a Londres, Mercè Bruguera, canta habitualment a l'església de Sant George de Londres, a prop de la casa de Händel. En aquest programa ens explica una de les principals dificultats de cantar en una església anglesa. En l'audició sentirem les nadales "Once in Royal David's City" i "O come all ye faithful"; i també música d'Orlando Gibbons (motet "Drop drop slow tears"); Herbert Howells ("Like as a hart") i Kaija Saariaho ("Nuits, adieux").
En l'última llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", la mezzosoprano Mercè Bruguera reflexiona sobre què significa per a ella cantar. L'audició passa per la música de Vaugham Williams ("Sancta Civitas"); J. S. Bach, BWV 11 ("Ach bleibe doch, mein liebstes leben"); Duruflé (Rèquiem: "Pie Jesu"); H. Duparc ("Chanson triste") i Jonathan Dove ("Flight").
En la primera llista de recomanacions musicals del compositor barceloní Blai Soler, el nostre convidat ens parlarà dels seus inicis en el món de la música: des dels estudis de violí al Conservatori Municipal de Música de Barcelona fins a les classes amb Eva Graubin, que van ser uns anys de formació i descobertes. En l'audició, sentirem música composta pel nostre convidat ("Quintet de clarinet") i també música de Beat Furrer ("Spur per a piano i quartet de corda"), Leoš Janá¿ek (Sonata per a violí i piano) i Galina Ustvolskaya ("Grand duet per a violoncel i piano").
El compositor barceloní Blai Soler viu a Londres, on va anar a estudiar violí al Royal College d'aquesta ciutat. En la segona llista de recomanacions musicals per al "Molt personal", el nostre convidat ens explicarà com va anar guanyant terreny el món de la composició en la seva vida. L'audició passa per la música de Johannes Brahms (Concert per a piano núm. 2); Serguei Prokófiev (Concert per a violí núm. 1), Pierre Boulez ("Mémoriale, per a flauta i conjunt") i Maurice Ravel (Concert per a piano en sol major).