La meitat de les ofertes del Black Friday eren una enganyifa
L'Agència Catalana del Consum i la Direcció General de Comerç han fet un control dels preus de prop de 1.400 de productes anunciats com a ofertes del Black Friday, en empreses com El Corte Inglés o Mediamarkt, tant en les botigues físiques com online. Més de la meitat incomplien la normativa.
Irregularitats en les normes de consum
La legislació en matèria de consum, marcada per les directives de la Unió Europea, estableix que els articles en oferta han de recollir el preu original sense descompte, que ha de ser el més baix dels últims 30 dies, i el preu del Black Friday.
L'Agència Catalana del Consum va fer un seguiment de 9 comerços que operen per internet i de 899 productes de sectors com la informàtica, la telefonia, el petit electrodomèstic i els productes per a la llar.
Totes les botigues online --Pccomponentes.com, Carrefour.es, Euronics.es, Fnac.es, Miro.es, Elcorteingles.es, Mediamarkt.es, Conforama.es i Alcampo.es-- van inflar el preu original sense descompte d'un total de 454 articles, més de la meitat dels analitzats.
Aquesta pràctica està tipificada com a greu, tal com ha explicat a Catalunya Ràdio el director de l'Agència Catalana de Consum, Albert Melià:
Estem parlant d'una infracció que tindria caràcter greu, perquè és una pràctica comercial deslleial envers els consumidors, i les sancions poden anar, tal com també està regulat al mateix Codi de consum dels 10.000 als 100.000 euros.
Segons la normativa, estan considerades greus les pràctiques comercials que fan que els consumidors tinguin un comportament econòmic que d'una altra manera no haurien tingut.
Pràctiques de competència deslleial
Per la seva banda, la Direcció General de Comerç ha inspeccionat 61 botigues, 29 de físiques i 32 online, i ha fet un seguiment de 488 articles.
Entre un 50% i un 60% incomplien la normativa en matèria de comerç, amb unes pràctiques que constitueixen una competència deslleial i que poden ser objecte de multes de fins a 20.000 euros.
En fase d'anàlisi
Les inspeccions de Consum i de Comerç estan analitzant tota la informació recollida durant les setmanes prèvies al 25 de novembre, el dia en què va caure el Black Friday aquest any, abans d'enviar requeriments a les empreses on s'han detectat totes aquestes irregularitats.
I els clients també hi poden dir la seva, remarca Melià:
Els consumidors que s'hagin pogut veure afectats per aquesta publicitat o per aquesta oferta irregular o enganyosa podrien presentar també denúncies que s'incorporarien a l'expedient.
Les empreses poden fer al·legacions o aportar informació abans que els obrin expedients sancionadors.
