Un mateix refugi: què tenen en comú "Boig per tu" i "L'Empordà"?
Malgrat que passi el temps, hi ha cançons que es converteixen en més que música: són experiències compartides i un lloc de refugi. Temes que són punt de trobada, casa. "L'Empordà" de Sopa de Cabra i "Boig per tu" de Sau en són un bon exemple. Són dues peces cabdals del pop-rock català que han travessat generacions i que continuen ressonant amb la mateixa força.
Publicades amb només un any de diferència, el 1989 i el 1990, totes dues cançons van ser un punt d'inflexió en la música en català. Més enllà del seu èxit i impacte, Ramon Gener s'endinsa en aquests himnes a "Això no és una cançó" i descobreix la màgia compartida que amaguen.
"L'Empordà" i "Boig per tu" són segones parts
"L'Empordà": un territori mític i desencantat
Quan Sopa de Cabra la va publicar el 1989, no era només una cançó d'un grup emergent de Girona: era l'afirmació d'un territori. "L'Empordà" parla d'una geografia concreta, situada entre Blanes i Cadaqués, però també d'un paisatge mític per a la cultura catalana.
L'Empordà és una terra marcada pel vent de la tramuntana i per ser el bressol d'artistes que l'han fet llegendària: Dalí, Josep Pla, Caterina Albert, Lluís Llach... A principis del segle XX, Joan Maragall i Enric Morera li van dedicar una sardana que n'explica l'origen.
Ramon Gener hi veu una lectura més profunda. El protagonista de la cançó és Siset, el mateix personatge de "L'estaca" de Lluís Llach. A la cançó del 1968, tot un clam antifranquista, Siset és l'avi que encoratja a estirar fort de l'estaca de la dictadura.
A "L'Empordà", en canvi, Siset és un home que ha perdut l'esperança i que s'ha convertit en el borratxo del poble. El temps ha desgastat aquella fe en el canvi, però a la cançó persisteix la recerca d'un lloc on pertànyer i sentir-se en pau.
"Boig per tu": l'amor immortal sota la lluna
Un any més tard, Sau publicava "Quina nit" (1990), el tercer disc, que incloïa "Boig per tu". Amb el temps, s'ha convertit en la cançó més popular de la banda i en una història d'amor que tots reconeixem. Però més enllà de ser un himne, Ramon Gener proposa una lectura mitològica: la relació entre la deessa de la lluna, Selene, i un pastor mortal, Endimió.
