La 40a edició s'espera que sigui una de les més dures del Dakar (@dakar)
Dakar

El Dakar arrenca la quarantena edició, la desena a Sud-amèrica, una de les més dures dels últims anys

Els competidors podran fer-se una bona idea de les dificultats que els esperen en les dues pròximes setmanes amb la primera etapa, que tindrà 31 quilòmetres cronometrats prop de la ciutat peruana de Pisco, un petit aperitiu per a l'espectacle 'dakarià' que protagonitzaran en els dies successius

Actualitzat

El ral·li Dakar arrenca aquest dissabte la quarantena edició, la desena a Sud-amèrica i "a priori" una de les més dures dels últims anys per la seva dificultat, amb cinc dies de dunes al Perú, cinc més de 3.000 metres d'altitud a Bolívia i cinc més a la calor de l'Argentina i la seva complicada orografia.

Seran tres parts molt diferents les condicions extremes posaran a prova fins al límit la resistència dels 525 participants inscrits per competir al llarg de prop de 9.000 quilòmetres, més de la meitat cronometrats. Del podi de partida sortiran 337 vehicles, entre els quals hi ha 140 motos, 105 cotxes, uns 50 quads, 42 camions i 14 vehicles utilitaris totterreny (UTV), la recent categoria creada en el ral·li, a mig camí entre els quads i els cotxes.

Un cop deixin enrere el podi de sortida instal·lat a Lima, s'endinsaran al mar de pronunciades dunes que s'estenen per la costa peruana que banya l'oceà Pacífic, la sorra fina serà tot un malson per als corredors pel risc de quedar-s'hi encallats. Després pujaran a l'altiplà bolivià, on el fred i l'altura, amb trams de fins a 4.800 metres sobre el nivell del mar, seguiran desafiant la capacitat dels pilots i de les seves màquines, ja que hi haurà una etapa marató per a tots els corredors, sense assistència de cap tipus, després del dia de descans previst a La Paz.

La prova de foc arribarà a l'Argentina, amb la famosa etapa de Súper Fiambalá, un dels escenaris ja mítics del Dakar des que va arribar a Sud-amèrica, on hi haurà una altra etapa marató només per a motos i quads. Allà, la calor, les pistes ràpides, la sorra i els nombrosos rius i barrancs a sortejar en la retorçada orografia decidiran qui puja al més alt del podi a Córdoba (Argentina), on hi haurà la meta.

Tots els corredors, ja sigui de cotxes, motos o d'altres categories, coincideixen a destacar la particular duresa d'aquesta edició del Dakar, sense un moment per relaxar-se, ja que la possibilitat de cometre un error fatal està present en tot el recorregut. Els competidors es podran fer una bona idea de les dificultats que els esperen en les dues pròximes setmanes amb la primera etapa, que tindrà 31 quilòmetres cronometrats prop de la ciutat peruana de Pisco, un petit aperitiu per a l'espectacle 'dakarià' que protagonitzaran en els dies successius.

Peugeot, favorita en cotxes

En cotxes, els grans favorits tornen a ser els quatre pilots de la marca francesa Peugeot, que enguany correrà el seu últim Dakar i vol acomiadar-se per la part alta amb el tercer títol consecutiu i un ple al podi com l'aconseguit l'any passat. Per a això disposarà del seu autodenominat "dream team", compost pels francesos Stéphane Peterhansel, guanyador en els dos últims anys i creditor de tretze triomfs, sis  en motos i set en cotxes; Sébastien Loeb, nou vegades campió del món de ral·lis; Cyril Despres, cinc vegades guanyador del Dakar en motos, i Carlos Sáinz, un cop guanyador del Dakar i dos del Mundial de ral·lis.

Sáinz, vencedor del ral·li el 2010, busca rescabalar-se en el seu últim Dakar amb Peugeot dels cinc abandonaments consecutius que ha tingut en els anys precedents, alguns quan lluitava pel triomf final.

Només un canvi en la reglamentació introduït aquest any, que equipara el pes dels cotxes de tracció simple amb els de tracció integral pot fer perillar l'hegemonia de Peugeot i obre el podi a pilots com l'espanyol Nani Roma (Mini), Nàsser al-Attiyah i el sud-africà Giniel De Villiers, tots dos amb Toyota. El xeic Al-Attiyah sortirà aquest any amb la intenció de ser el primer pilot que guanya el ral·li amb tres fabricants diferents, després d'haver-ho fet anteriorment amb Volkswagen (2011) i Mini (2015).

Sunderland i Price, favorits en motos

Les motos s'anticipa com una categoria més oberta, de pronòstic reservat, ja que si bé parteixen com a favorits el britànic Sam Sunderland, vigent campió, i l'australià Toby Price, guanyador el 2016, hi ha un ampli pom de pilots a l'aguait de fer-se un nom en ral·li. En aquest grup hi ha l'austríac Matthias Walkner, anomenat 'El nou Coma', però també l'espanyol Joan Barreda, recuperat a temps d'una lesió, l'argentí Franco Caimi i el xilè Pablo Quintanilla, entre d'altres.

No hi serà, però, el portuguès Paulo Gonçalves, qui es queda sense prendre la sortida del Dakar per una lesió d'última hora i la seva plaça en l'equip Honda serà ocupada pel jove xilè José Ignacio Nacho 'Cornejo'. Amb l'aspiració d'estar com a mínim entre les primeres quinze posicions de la general hi haurà la motociclista catalana Laia Sanz, que a bord d'una KTM pretén a més sumar el vuitè Dakar consecutiu completat.

Rècord en quads

Aquest Dakar tindrà a més un rècord de participació en quads, amb mig centenar de quadricicles, majoritàriament a mans de pilots sud-americans, entre els quals destaca el xilè Ignacio Casale, guanyador del ral·li el 2014, i un dels favorits per repetir victòria aquest any.

En camions, els pilots russos de la marca Kamaz són els favorits per revalidar títol, tot i que l'argentí Federico Villagra tractarà d'arrabassar-los el triomf en la seva Córdoba natal, mentre que en els UTV el peruà Aníbal Aliaga té possibilitats serioses de victòria.

VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut