"Apple. Una traïció de bilions de dòlars", a "60 minuts"
Desperta passions. S'està amb Apple o fora d'Apple. Milions de fans veneren la poma, en segueixen cada moviment i compren cada dispositiu nou que apareix. És l'empresa de més valor del món i ha revolucionat la nostra relació amb l'entorn. Però el gegant tecnològic ha generat també una onada de denúncies i controvèrsies. D'això va aquest documental periodístic.
Aquella petita empresa innovadora que intentava sobreviure enfront del gegant Microsoft té avui un poder sense precedents. Apple va ser és l'empresa de Steve Jobs, un dels seus cofundadors i l'ideòleg dels seus encerts trencadors. Segons ell, no calia fixar-se en el que feien les altres empreses i ni tan sols en el que volien els clients. Seria Apple qui diria als clients què havien de fer. I ha estat així.
Jobs va morir abans de temps. I avui aquell idealisme ha donat pas a una atenció implacable cap al marge de beneficis. I així Apple acumula acusacions i demandes judicials que no sembla que l'hagin afectat gaire.
Aquest documental periodístic entra a fons en aquestes polèmiques que esquitxen la tecnològica més potent i dissecciona el costat fosc del seu ascens al cim: el trasllat de milers de milions de dòlars de beneficis a Irlanda, on paga molt pocs impostos; les denúncies a diferents països per violar les legislacions antimonopoli i així atrapar els consumidors en l'ecosistema de la poma; l'estratagema deliberat d'alentir els telèfons antics quan n'apareixia un de nou, cosa que l'empresa va acabar admetent, i també els entrebancs perquè els dispositius no es puguin arreglar, emparant-se en problemes de seguretat i en la necessitat de protegir secrets comercials.
"D'una banda, Apple diu que és una empresa respectuosa amb el medi ambient, i de l'altra fa tot el que pot per escurçar artificialment la vida útil dels seus productes. Apple tria el millor per a l'empresa, assumint que, en general, la població té un nivell d'intel·ligència molt baix. "No podeu canviar la bateria sols. No sou prou espavilats. No teniu prou confiança. Prendríeu mal." Apple no s'ocupa de nosaltres, s'ocupa de l'empresa". Kyle Wiens, CEO iFixit Repair Community.
La denúncia de les condicions de feina a les fàbriques ha estat una altra de les polèmiques a què ha hagut de fer front Apple. Tot plegat, sense que les seves vendes se'n ressentin ni els consumidors deixin de comprar massivament el dispositiu més famós.
Aquí es donen totes les dades per saber de quina manera Apple controla les nostres vides i les nostres decisions.
Dirigit per: Billy Arthur
