Així serà el megapont de 3,3 quilòmetres que unirà l'illa de Sicília amb la península Itàlica
Sicília deixarà de ser una illa connectada només per mar o aire i s'unirà amb la península Itàlica gràcies a un dels ponts penjants més llargs del món.
El govern italià ha aprovat un projecte faraònic per construir un megapont sobre l'estret de Messina i enllaçar l'illa amb la península. Tindrà 3,3 quilòmetres de llargada, cinc carrils de carretera per sentit --tres per al trànsit públic per banda i dos per a serveis-- i dues vies ferroviàries.
S'aixecarà sobre dues torres d'acer de 399 metres d'altura unides per 4 cables en suspensió i permetrà el pas de 6.000 cotxes cada hora i 200 trens al dia. A més, s'alçarà 72 metres per sobre el nivell del mar, per permetre el pas d'embarcacions per sota.
Així serà el pont, segons el projecte presentat:
La infraestructura costarà més de 13.500 milions d'euros i donarà feina a 120.000 persones durant els sis o set anys que durin les obres.
Els treballs començaran després de l'estiu i s'han encarregat a un consorci internacional liderat per la companyia italiana Webuild i format per més de 235 empreses, entre les quals, la constructora espanyola Sacyr, que participarà amb un 22'4% en el projecte.
El ministre d'Infraestructures italià, Mateo Salvini, ha dit que confien iniciar les obres i expropiacions al setembre o l'octubre, un cop tinguin el vistiplau del Tribunal de Comptes, per poder inaugurar el pont, a tot estirar, el 2033.
El temps de viatge entre l'illa i la península passarà de les tres hores de mitjana en ferri actuals --tot i que hi ha trajectes exprés de mitja hora-- a 15 minuts per carretera i 10 minuts en tren.
El pont està dissenyat per resistir l'activitat sísmica i els vents extrems i tindrà un sistema de monitoratge intel·ligent per garantir la seguretat.
El projecte aprovat pel govern italià també inclou la millora de les carreteres i línies ferroviàries a totes dues bandes del pont i la creació de tres estacions de ferrocarril a Messina i un centre polivalent a Calàbria.
La inversió, dins del 5% de compromís amb l'OTAN
El pont sobre l'estret de Messina s'emmarca en un programa d'inversió per dotar el sud d'Itàlia d'infraestructures modernes i sostenibles que millorin les seves connexions amb la resta del país, i confia generar inversions de més de 23.000 milions d'euros.
L'obra formarà part del Corredor Escandinau-Mediterrani de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTET), dissenyat per enfortir el paper estratègic del sud d'Itàlia a Europa i al Mediterrani en l'àmbit logístic, econòmic i social. El govern italià assignarà el projecte al pressupost de defensa per complir les indicacions de l'OTAN i arribar al 5% del PIB.
