Imatge d'animació del pont sobre l'estret de Messina
El govern italià confia poder inaugurar el pont entre el 2032 i el 2033 (EFE/Companyia Webuild)

Així serà el megapont de 3,3 quilòmetres que unirà l'illa de Sicília amb la península Itàlica

El govern italià aprova un projecte faraònic que unirà Sicília amb Calàbria per sobre de l'estret de Messina i permetrà el pas de 6.000 cotxes cada hora i 200 trens al dia
La periodista Virginia Arqué mirant a càmera
Periodista de 3CatInfo
2 min

Sicília deixarà de ser una illa connectada només per mar o aire i s'unirà amb la península Itàlica gràcies a un dels ponts penjants més llargs del món.

El govern italià ha aprovat un projecte faraònic per construir un megapont sobre l'estret de Messina i enllaçar l'illa amb la península. Tindrà 3,3 quilòmetres de llargada, cinc carrils de carretera per sentit --tres per al trànsit públic per banda i dos per a serveis-- i dues vies ferroviàries.

Zona de l'estret de Messina on anirà el pont
El pont unirà Sicília amb Calàbria a través de l'estret de Messina (Reuters/Yara Nardi)

S'aixecarà sobre dues torres d'acer de 399 metres d'altura unides per 4 cables en suspensió i permetrà el pas de 6.000 cotxes cada hora i 200 trens al dia. A més, s'alçarà 72 metres per sobre el nivell del mar, per permetre el pas d'embarcacions per sota.

Així serà el pont, segons el projecte presentat:

La infraestructura costarà més de 13.500 milions d'euros i donarà feina a 120.000 persones durant els sis o set anys que durin les obres.

Els treballs començaran després de l'estiu i s'han encarregat a un consorci internacional liderat per la companyia italiana Webuild i format per més de 235 empreses, entre les quals, la constructora espanyola Sacyr, que participarà amb un 22'4% en el projecte.

El ministre d'Infraestructures italià, Mateo Salvini, ha dit que confien iniciar les obres i expropiacions al setembre o l'octubre, un cop tinguin el vistiplau del Tribunal de Comptes, per poder inaugurar el pont, a tot estirar, el 2033.

El temps de viatge entre l'illa i la península passarà de les tres hores de mitjana en ferri actuals --tot i que hi ha trajectes exprés de mitja hora-- a 15 minuts per carretera i 10 minuts en tren.

Animació del pont amb vehicles i trens en circulació
Tindrà capacitat perquè hi circulin 6.000 cotxes a l'hora i 200 trens al dia (Reuters)

El pont està dissenyat per resistir l'activitat sísmica i els vents extrems i tindrà un sistema de monitoratge intel·ligent per garantir la seguretat.

Mànega d'aigua vista aquest dimarts a l'estret de Messina, a Sicília, on s'aixecarà el pont
Mànega d'aigua vista aquest dimarts a l'estret de Messina, a Sicília, on s'aixecarà el pont (Reuters/Yara Nardi)

El projecte aprovat pel govern italià també inclou la millora de les carreteres i línies ferroviàries a totes dues bandes del pont i la creació de tres estacions de ferrocarril a Messina i un centre polivalent a Calàbria.


La inversió, dins del 5% de compromís amb l'OTAN

El pont sobre l'estret de Messina s'emmarca en un programa d'inversió per dotar el sud d'Itàlia d'infraestructures modernes i sostenibles que millorin les seves connexions amb la resta del país, i confia generar inversions de més de 23.000 milions d'euros.

Animació de com quedaria el pont, a la nit
Serà el pont alçat més llarg del món amb 3,3 quilòmetres (Reuters)

L'obra formarà part del Corredor Escandinau-Mediterrani de la Xarxa Transeuropea de Transport (RTET), dissenyat per enfortir el paper estratègic del sud d'Itàlia a Europa i al Mediterrani en l'àmbit logístic, econòmic i social. El govern italià assignarà el projecte al pressupost de defensa per complir les indicacions de l'OTAN i arribar al 5% del PIB.

Zona del port de Messina que serà expropiada quan comencin les obres
Zona del port de Messina que serà expropiada quan comencin les obres (Vistes de l'estret de Messina on s'ha de construir)

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Itàlia

Mostra-ho tot