Alerten que els túnels de tren del Garraf són estrets: "Si hi ha foc no ens en podran treure"
La plataforma d'usuaris Dignitat a les Vies alerta de la perillositat dels túnels ferroviaris del Garraf en cas d'incendi en un tren. Denuncien que no hi ha sortides d'emergència i que gairebé no hi ha espai entre el tren i la paret.
Ana Gómez, de Dignitat a les Vies, ha explicat a Catalunya Ràdio que van mantenir una reunió amb la Generalitat i Adif "i allà ens va quedar clar que si hi ha un incendi la cosa es complicava moltíssim."
En aquests túnels no hi ha possibilitat de rescat. El dia que hi hagi un incendi, d'aquest túnel no ens treu ningú.
Una infraestructura de fa més d'un segle
Els túnels ferroviaris del Garraf es van construir el 1881 i són anteriors a les actuals normes de seguretat. En alguns trams són interiors i en alguns punts surten a l'exterior, i l'amplada actual dels combois fa que l'espai quedi molt reduït, segons ha constatat Dignitat a les Vies.
No hi ha marge entre el tren i la paret, hi ha zones on no hi cap ni l'escala. Com passes amb un tren en flames pel costat?
Segons fonts d'Adif consultades per 3Cat, existeix un pla d'autoprotecció en vigor, però els accessos són només els espais per on els túnels surten a l'exterior.
D'altra banda, la plataforma d'usuaris també assegura que han fet una consulta a Bombers de la Generalitat i que "ens van dir que ells no tenien formació ferroviària i que no tenien els plans de seguretat".
Segons Ana Gómez, Adif va reconèixer durant la reunió que van mantenir que "els túnels són molt vells, són llargs i tenen poques zones de rescat". Afirma que "hi ha llocs on, per accedir-hi, els bombers haurien d'escalar".
Adif, per la seva banda, assegura que el túnel compleix els requisits per a la circulació de trens, que s'han reparat elements i que hi ha un projecte per fer un nou túnel ferroviari als nou quilòmetres de les costes del Garraf, que està en fase de redacció.
La reunió entre l'empresa i la plataforma va tenir lloc al juny, poc després que un tren avariat quedés atrapat als túnels i que s'evacuessin els passatgers caminant per les vies.
Durant la trobada, Dignitat a les Vies va reclamar que es fes un "simulacre in situ" de rescat en cas d'incendi. "Ens van dir que sí, però han passat dos mesos i encara no s'ha fet".
Mentrestant, cada hora passen entre deu i dotze trens per aquests túnels.
