Telegram
Telegram (Telegram)

Arriba el Telegram de pagament per a qui vulgui "funcions addicionals"

L'executiu en cap de Telegram, Pàvel Dúrov, ha anunciat que aquest juny veurà la llum Telegram Premium, un model de subscripció per als seus "fans més exigents" que ampliarà algunes de les funcions actuals
Antoni Noguera Martínez
Periodista de 3CatInfo especialitzat en tecnologia
4 min

Com guanya diners, Telegram? La cinquena aplicació més descarregada del món dona servei gratuït a 500 milions d'usuaris sense haver establert mai anuncis de forma massiva i, asseguren, sense haver venut mai dades dels seus usuaris.

La pregunta és tan recurrent, i legítima, que compta amb una resposta oficial a l'espai de preguntes freqüents de l'aplicació. Allí, Telegram avançava que començaria a monetitzar el servei el 2021 per "pagar la infraestructura i els salaris dels desenvolupadors" tot i que, afegien, "generar guanys mai serà la nostra meta final".

Aquest divendres, Telegram ha començat a concretar la seva estratègia de sostenibilitat econòmica a través d'una publicació del seu fundador i CEO, Pàvel Dúrov: Telegram Premium arribarà aquest mateix mes. El nou servei de Telegram no substitueix la versió gratuïta, assegura Dúrov, sinó que es tracta d'un pla de subscripció que dona resposta a aquells usuaris que reclamen més funcions i límits més ampliats.


El negoci futur de l'empresa

A causa del creixement que ha experimentat la plataforma els darrers anys, seguir sense ingressos era insostenible. Després de nou anys d'existència, Telegram s'ha finançat pràcticament de forma exclusiva gràcies als estalvis del seu milionari fundador.

Pàvel Dúrov
L'enigmàtic Pàvel Dúrov ha mantingut Telegram en funcionament, fins avui, gràcies als seus estalvis (Creative Commons)

Però el capital de Dúrov no és suficient per entomar els costos de mantenir, i també ampliar, el funcionament del servei per a mig bilió de persones, tal com va reconèixer ell mateix en la presentació de l'estratègia de sostenibilitat pel futur de Telegram:

Telegram va camí d'arribar a milers de milions d'usuaris i requerir el finançament adequat. Quan un projecte tecnològic arriba a aquesta escala, normalment hi ha dues opcions: començar a guanyar diners per cobrir els costos o vendre l'empresa.

Si una cosa va voler deixar clara Dúrov, és la seva promesa que no vendria mai Telegram "com els fundadors de WhatsApp", per tal de mantenir el caràcter independent d'una aplicació que practica una defensa radical de la llibertat d'expressió i la privacitat. Uns valors que li han costat enfrontaments amb governs europeus i amb les autoritats russes.

L'única alternativa que garanteix la viabilitat de Telegram, doncs, és començar a trobar vies per guanyar diners, com Telegram Premium, per poder mantenir el servei de "missatgeria ràpida i segura que també és 100% gratuïta, per sempre" que defensen amb tant orgull.


Telegram Premium i alguns anuncis

El servei gratuït de Telegram es mantindrà amb totes les funcionalitats existents actualment, assegura Dúrov, i fins i tot en seguirà sumant de noves amb el temps. Però tots aquells que vulguin accedir a límits més generosos, per exemple amb el nombre de persones que pot acollir un grup o el pes dels arxius compartits (que, per altra banda, ja superen els límits actuals de WhatsApp), hauran de començar a pagar la subscripció.

Molts ens han demanat que ampliem encara més els límits actuals, així que vam buscar maneres de permetre-us anar més enllà del que ja és una bogeria. El problema aquí és que si decidíssim eliminar tots els límits per a tothom, els nostres costos de servidors i tràfic de dades s'haurien tornat incontrolables, de manera que la festa hauria acabat malauradament per a tothom.

En l'anunci de Telegram Premium, Pável Dúrov ha explicat que els futurs usuaris de Telegram Premium també accediran abans que la resta a les novetats que s'introdueixin a la plataforma, entrant de facto en una llista d'usuaris amb accés a funcions que podrien estar en fases prèvies de desenvolupament o test.

Pel que fa a la publicitat, Telegram segueix assegurant que no col·locaran anuncis en converses privades, però ja fa uns mesos que van posar en marxa una plataforma d'anuncis pels grups de difusió més grans. Els anuncis en grups de difusió, doncs, es mantindran, però l'aposta de Dúrov és que siguin els usuaris i no els anunciants, els que paguin pel servei.

Tot i que els nostres experiments amb anuncis centrats en la privadesa als canals públics de difusió han tingut més èxit del que esperàvem, crec que Telegram hauria de ser finançat principalment pels seus usuaris, no pels anunciants. D'aquesta manera, els nostres usuaris seran sempre la nostra principal prioritat.

Telegram ha demostrat, amb les seves paraules, funcions i prioritats al llarg del temps, que el seu discurs sobre privadesa, seguretat i llibertat es correspon amb accions que hi són coherents.

De moment, el fet que es prioritzi una subscripció per sobre d'un sistema d'anuncis demostra que la sostenibilitat de la segona aplicació de missatgeria més popular del món no dependrà de convertir els seus usuaris en dades per vendre-les als anunciants. No dependrà, doncs, d'espiar-nos per sobreviure.

Avui és notícia