Ara caldrà estudiar-ne la viabilitat econòmica (iStock)

Asfalt fet amb burilles de cigarretes: una solució de qualitat a un problema mediambiental

El material resultant és més dur i més resistent als canvis de temperatura que els paviments convencionals i permetria reciclar 20 milions de burilles per quilòmetre de carretera
Purificació Barceló
Periodista de la secció de Societat de 3CatInfo, especialitzada en ciència
3 min

Des de l'aparició de les cigarretes amb filtre, les seves burilles s'han convertit en un residu molt comú i descontrolat que suposa un greu problema mediambiental, ja que es llença en boscos, platges i als carrers i arriba fins i tot a contaminar l'aigua.

Per ajudar a eliminar-lo i frenar la contaminació que provoca, investigadors de la Universitat de Granada i científics de la Universitat de Bolonya, a Itàlia, han dissenyat i avaluat l'eficàcia d'un nou tipus d'asfalt fabricat amb pèl·lets d'aquestes deixalles.

Els resultats del seu treball, que ha estat cofinançat pel govern de la Xina, surt publicat a la revista Science.

L'asfalt aprofita la fibra amb què estan fetes les burilles (Universitat de Granada)

El que han fet aquests investigadors ha estat extraure la fibra de les burilles del cigarrets, també dels electrònics, per utilitzar-la com additiu per a la fabricació d'asfalt per a carreteres.


Sostenible i d'alta qualitat

El resultat de 3 anys d'investigacions i proves ha estat un tipus d'asfalt molt més dur, més resistent als canvis de temperatura i més durador que el convencional.

Fernando Moreno explica que "la fibra s'incorpora durant la fabricació de la barreja i forma com una xarxa tridimensional dins de la massa de l'asfalt":

El que aconsegueix la fibra és fer com una teranyina que fa que sigui més resistent tant a la tracció com als canvis de temperatura i és el que fa que millori molt el seu comportament mecànic.

La fibra que s'aprofita per fer l'asfalt representa més del 70% de la burilla (Universitat de Granada)

Feina en equip

Si aquest tipus d'asfalt s'acabés aplicant a les carreteres, s'ajudaria a eliminar un residu molt perillós, entre altres coses "pel temps tan llarg que triga a degradar-se i que fa que sigui un problema mediambiental de primer nivell en aquests moments", com recorda l'investigador responsable del projecte a la Universitat de Granada:

Davant el perill que suposa, des de la Universitat de Bolonya van començar a treballar per donar un ús pràctic a aquest tipus de residu i fer-lo servir concretament com a fibra per incorporar a l'asfalt.

A Bolonya, doncs, van fer la primera part de la feina. Van extraure la fibra de les burilles i la van preparar perquè després els investigadors de Granada poguessin elaborar aquest innovador tipus d'asfalt.


Viabilitat econòmica

Un cop certificat que l'asfalt resultant és de qualitat, ara caldrà avaluar-ne la competitivitat comercial.

Encara que produir-lo fos més cara que l'asfalt convencional, els responsables de la investigació defensen que cal tenir en compte que contribuiria a eliminar un residu molt contaminant.

L'asfalt resultant és més resistent a la temperatura, més dur i amb més vida útil (Universitat de Granada)

De fet, cada quilòmetre de carretera pavimentada amb aquest tipus d'asfalt "ajudaria a reciclar fins a 20 milions de burilles", assegura Moreno.

No tot a la vida ha de ser l'economia. Hem de ser capaços de tenir en compte la vessant mediambiental i la gran quantitat de burilles que podríem reciclar per quilòmetre.

Es calcula que al conjunt de l'Estat cada dia es llencen al terra i a la natura fins a 60 milions de burilles, 9 bilions cada any a tot el món. I més del 70% de la seva composició són fibres que es podrien utilitzar per produir aquest nou asfalt.

Avui és notícia