Una botiga de roba (ACN/Maria Asmarat)

Barcelona es vol convertir en la Capital Europea del Comerç de Proximitat

L'Eurocambra ha aprovat el programa, que s'ha impulsat des de la capital catalana
Cristina Herranz
3 min

El plenari del Parlament Europeu, a Estrasburg, ha aprovat el programa de la Capital Europea del Comerç de Proximitat. Una iniciativa presentada per la Fundació Barcelona Comerç i la federació d'associacions Vitrines d'Europe, amb l'objectiu de contribuir a revitalitzar i modernitzar els models de negoci del comerç minorista.

El projecte proposa que cada any, de forma itinerant, i a partir del 2023, una ciutat europea sigui la Capital del Comerç de Proximitat i organitzi conferències, jornades, tallers i esdeveniments sobre temes d'actualitat relacionats amb el comerç, el consum, la digitalització o les qüestions mediambientals que afecten el comerç.

Des de la Fundació Barcelona Comerç assenyalen que el comerç local s'ha vist seriosament afectat per la crisi de la covid i posteriorment per les conseqüències de la guerra a Ucraïna, amb l'augment de costos de matèries primeres i energia, als quals se suma també el desafiament del comerç electrònic.

Per tot plegat --asseguren-- cal treballar per contribuir a la consciència social de la importància econòmica del petit comerç, que crea cohesió de territori, ocupació i comunitat.

"El comerç de proximitat som els veïns de planta zero, els que estem més hores al carrer. Ajudem a la seguretat, a la neteja. La importància de les botigues de barri ja es va veure durant els mesos de pandèmia, quan els carrers estaven buits i tristos", assegura Alfons Barti, director Fundació Barcelona Comerç, que hi afegeix que "el comerç revitalitza la ciutat".

En la mateixa línia, Lluís Llanas, secretari general de Vitrines d'Europe, apunta: "Necessitem un producte propi, un producte que sigui marca Barcelona i Catalunya i que ens identifiqui arreu d'Europa i el món."

La crisi recent ens ha ensenyat que cal produir a prop de casa, i el comerç de proximitat ha de promoure el producte local.

La proposta de Barcelona per ser capital del comerç

Barcelona ja treballa amb una proposta per ser capital aquest any. Defensa que aquí el comerç no és únicament al centre, com en altres ciutats europees, sinó en tots els districtes i barris amb diversitat d'eixos comercials.

La capital catalana proposa un programa d'esdeveniments, amb cinc grans àmbits: digitalització, comerç i sostenibilitat, urbanisme comercial i gestió associativa; empresa, competitivitat i comunitat, i comerç i consum. El projecte preveu organitzar, entre altres, unes Jornades Europees del Comerç de Proximitat amb debats sobre el comerç i la fabricació local com a base del comerç europeu i aliat en els seus reptes, i abordar l'activitat comercial i urbana sobre les ciutats dels 15 minuts.

Es volen promoure també iniciatives de digitalització i serveis de proximitat i la seva funció per a la formació i l'ocupació juvenil, i vincular activitats de comerç amb l'escola. Alhora, organitzar esdeveniments en espais i equipaments públics que creïn sinergies entre la cultura, l'esport, el turisme i el comerç de proximitat.

Barcelona també proposa que la ciutat albergui la seu de l'Oficina Tècnica de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, que vol ser un òrgan d'enllaç entre ciutats capitals i amb funcions de coordinació que donaria suport cada any a la ciutat seu.

Segons dades de la Comissió Europea, les petites i mitjanes empreses representen a la UE el 99% de totes les empreses i ocupen uns 100 milions de persones.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Comerç

Mostra-ho tot