Un estudi revela que cada vegada hi haurà més turbulències (iStock - diy13)

Cada cop hi ha més turbulències: les deu rutes aèries més mogudes del món

Les turbulències poden desestabilitzar els avions, però segons els experts són habituals i poc perilloses

Actualitzat

És habitual que els passatgers d'un avió entrin en pànic quan la nau comença a tremolar amb violència per turbulències. Molt puntualment, quan són molt brusques, poden arribar a ser catastròfiques i causar danys estructurals i lesions, però en línies generals són menys perilloses i més habituals del que pot semblar. 

Cada any, se'n produeixen en milers de vols de tot el món però, amb el cinturó de seguretat posat, no haurien de tenir afectacions greus. 

"Les comparo amb les imperfeccions que pot tenir una carretera; les turbulències són els bonys que hi pot haver a l'atmosfera", explica Anna Ruiz, enginyera aeronàutica i divulgadora científica. Reivindica que volar és un dels mitjans més segurs i que les turbulències "no són extraordinàries, formen part del vol".

"Les hem de viure amb tranquil·litat, perquè tant el pilot o la tripulació com l'estructura de l'avió estan preparats."

Ara bé, hi ha estudis que apunten que al món cada vegada hi ha més turbulències, sobretot en les rutes més transitades i turbulentes, i es preveu que, en un futur, la tendència vagi a l'alça a causa de l'escalfament global.

"Com que hi ha més escalfor, l'aire calent puja a més altitud i els corrents d'aire pateixen més canvis de direcció", explica Ruiz.

L'aeroport del Prat, dels més turbulents d'Europa

Les turbulències, causades per pertorbacions a l'atmosfera, són alteracions en l'aire que envolta els avions quan estan volant. Són un dels fenòmens meteorològics més difícils de preveure i un dels principals problemes dels pilots durant el vol, ja que poden desestabilitzar la nau uns metres amunt o avall.

Si no hi ha obstacles, l'aire flueix suaument, però si en troba, com podria ser una muntanya o una tempesta, canvia el curs i pot ser de manera turbulenta.

Tot i que l'orografia de Catalunya és prou amable per sobrevolar-la en avió, l'aeroport del Prat és el novè d'Europa on surten o aterren més vols que han registrat turbulències, segons un estudi publicat per Turbli, un lloc web de predicció de turbulències.

Un Boeing 777-300ER de la companyia Singapore Airlines (iStock)

Analitzant més de 10.000 rutes de vol i creuant dades de l'Administració Nacional dels Oceans i de l'Atmosfera i l'Oficina Meteorològica del Regne Unit, s'ha determinat que el que en registra amb més intensitat és l'aeroport de Santiago de Xile, seguit del de Mendoza (Argentina).

Al següent mapa, podeu consultar quins són els aeroports que tenen una taxa mitjana d'intensitat de turbulències més elevada del món (Eddy Dissipation Rate).

 

I aquest és el mapa amb més turbulències d'Europa.

 

Les muntanyes, un focus de turbulències

"Hi ha zones de la Terra on els canvis de temperatura són més bruscos i es produeixen més corrents d'aire", argumenta Anna Ruiz.

Precisament la ruta que va de l'aeroport argentí de Mendoza fins a Santiago de Xile, de només 196 quilòmetres, és la que més turbulències va registrar l'any 2024. Una mitjana de 24,684 punts, que s'explica, bàsicament, pels canvis de corrent d'aire que genera la serralada dels Andes

Aquestes són les rutes aèries que, segons Turbli, la segueixen:

 

Les grans serralades, com els Andes o l'Himàlaia, són només un dels factors que alteren els corrents aeris. Però Anna Ruiz apunta que hi pot haver altres tipus de turbulències, com les tèrmiques, les més previsibles i causades per tempestes o grans núvols; les que provoquen l'estela d'altres avions o el trànsit aeri, i, per últim, les de cel serè

Aquestes últimes, típiques del Pacífic, són les més complicades de preveure i d'evitar perquè no apareixen als radars meteorològics. I, amb els anys, es podrien fer més habituals pel canvi climàtic.
 

Què s'ha de fer si hi ha turbulències?

Els pilots són molt conscients que han d'anar amb compte quan hi ha turbulències i que, si es pot, quan són previsibles, cal evitar-les. Per tant, insisteix Ruiz, no hem de tenir por. 

 

En la majoria de casos, l'avió ni ho nota, només els passatgers. Per això, recomana estar tranquil i tenir el cinturó ben lligat per evitar sortir disparat.

"Cal seguir les instruccions de la tripulació i del pilot, que són els responsables, mantenir la calma i, si tenim algun dubte, demanar informació."

També cal tenir en compte que entre els pilots i els controladors aeris s'intercanvien informació perquè els avions que vinguin darrere evitin passar per la mateixa zona.

De fet, Ignacio Gallego, fundador de Turbli, ha explicat a la CNN que, tot i que poden semblar caòtiques, les turbulències segueixen patrons.

 

ARXIVAT A:
AeroportsMobilitatTurismeAeroport del Prat
Anar al contingut