idCat és el certificat digital de la Generalitat de Catalunya
idCat és el certificat digital de la Generalitat de Catalunya (3Cat)

Certificats digitals: quins hi ha, per a què serveixen i com aconseguir-los

El certificat de l'FNMT, idCat o Cl@ve són sistemes d'identificació a internet que serveixen per relacionar-se amb l'administració i altres organismes de manera segura

RedaccióActualitzat

A Catalunya i a l'estat espanyol hi ha diversos certificats digitals reconeguts que serveixen per identificar persones físiques i jurídiques a internet, així com per signar documents electrònicament amb plena validesa legal.

Aquests certificats són emesos per autoritats de certificació i tenen múltiples usos, especialment en la relació amb l'administració pública, la banca, la justícia, i serveis digitals en general. Però a vegades és complicat saber quins són, per a què serveixen i, sobretot, com aconseguir-los.


Per a què serveixen els certificats digitals?

Els certificats digitals proveeixen d'autenticació segura en portals digitals, sobretot per relacionar-se i fer tràmits amb l'administració pública. Serveixen, per exemple, per a la signatura electrònica de documents amb validesa legal, però també per tramitar ajudes, subvencions, certificats, empadronaments, etc.

Amb el certificat digital també es pot presentar la renda, pagar impostos i taxes, fer sol·licituds o recursos administratius. Alhora, poden servir per identificar-se i tenir accés a historials mèdics, informes laborals o acadèmics, etc.


FNMT

El certificat de la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre (FNMT) té àmbit estatal i és un certificat que pot ser emprat per una persona física, persona jurídica o representants. Aquest certificat pot servir per a la presentació de declaracions fiscals a l'Agència Tributària (AEAT), signatura de documents electrònics, accés a la seu electrònica de diferents administracions, tràmits amb la Seguretat Social, DGT, etc.

Els passos que ha de seguir una persona física per aconseguir el certificat de l'FNMT són:

  • Sol·licita el certificat en línia: a través del seu web introdueix les teves dades (DNI/NIE, nom, correu electrònic) i rebràs un codi de sol·licitud.
  • Acreditació presencial d'identitat: amb el codi, has d'anar a una oficina d'acreditació (normalment d'Hisenda o Seguretat Social) i presentar el DNI o NIE en vigor.
  • Descàrrega del certificat: torna al web de l'FNMT i descarrega el certificat al mateix ordinador i navegador des d'on el vas sol·licitar. Pots exportar-lo i instal·lar-lo a altres dispositius. Cal que l'ordinador tingui un navegador compatible i les indicacions tècniques específiques que el certificat demana.

DNIe

El DNI electrònic (DNIe) també és un certificat d'àmbit estatal que funciona com un certificat digital inclòs al xip del DNI. Es pot emprar com una identificació en línia, signatura electrònica amb plena validesa jurídica, però requereix un lector de targetes i programari específic.

El DNI electrònic ja ve inclòs amb el document nacional d'identitat 3.0 o superior. Els certificats electrònics estan inclosos al xip del DNI.

  • Per activar-lo: ves a una comissaria de policia amb màquines d'activació del DNIe i introdueix el DNI i estableix un PIN personal.
  • Per utilitzar-lo: necessites un lector de targetes intel·ligents. Has d'instal·lar el programari del DNIe disponible al web específic.
Un lector DNIe
Un lector DNIe (Woxter)

idCAT

El certificat idCAT és d'àmbit català i l'emet el consorci de l'Administració Oberta de Catalunya (AOC), que penja de la Generalitat de Catalunya. Existeix el certificat idCat per a persones físiques i també l'idCat Mòbil, basat en validacions puntuals amb SMS o una aplicació. 

Aquest certificat s'empra per a tràmits amb administracions catalanes (ajuntaments, Generalitat, etc.), signatura i presentació de documents electrònics o consulta d'expedients, pagament de tributs locals, etc.

Per obtenir el certificat de la Generalitat de Catalunya idCAT:

  • Demana cita a una entitat de registre idCAT com ajuntaments o oficines col·laboradores que podràs trobar en aquesta llista.
  • Ves-hi amb el DNI/NIE i demana el certificat.
  • Et lliuraran un codi per a la descàrrega immediata del certificat digital.
  • També pots sol·licitar-lo en línia si tens un altre certificat digital (FNMT, DNIe) per identificar-te. Podràs exportar-lo i fer còpies per a diferents dispositius.

Cl@ve

El sistema Cl@ve inclou diversos sistemes d'identificació com el PIN, mòbil o Permanent. Formen part del sistema orientat a unificar i simplificar l'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics i és d'àmbit estatal. El seu objectiu principal és que el ciutadà pugui identificar-se davant l'Administració mitjançant claus concertades (usuari més contrasenya), sense haver de recordar claus diferents per accedir als diferents serveis.

 No és exactament un certificat digital, però és un sistema d'identificació electrònica que serveix per fer tràmits amb administracions públiques (Seguretat Social, AEAT, etc.). És útil si no es vol instal·lar un certificat digital.

El sistema d'identificació Cl@ve
El sistema d'identificació Cl@ve (3Cat)

La Cl@ve PIN o mòbil és d'ús puntual, més senzill. Per aconseguir-lo:

  • Registra't al web de la Cl@ve. Pots fer-ho amb un altre certificat digital, que és immediat; amb una carta d'activació que rebràs a casa amb un codi de registre; o presencialment a una oficina d'Hisenda o la Seguretat Social.
  • Un cop registrat, pots fer servir l'app Cl@ve o rebre un PIN per SMS quan el necessitis.

Cl@ve Permanent és més segura i està pensada per a un ús habitual:

  • També es demana a través del mateix web.
  • Cal registre previ amb un certificat digital o presencialment.
  • Funciona amb usuari, contrasenya i un codi SMS.

Més enllà dels certificats d'àmbit domèstic, també existeixen certificats d'empresa o de representació legal  que normalment fan servir empreses, autònoms i representants legals per relacionar-se amb Hisenda, la Seguretat Social, per presentar licitacions públiques, etc.

 

ARXIVAT A:
Digital Internet
Anar al contingut