Les caves Codorníu, a Sant Sadurní d'Anoia (ACN)
Les caves Codorníu, a Sant Sadurní d'Anoia (ACN)

Codorníu anuncia una retallada del 10% de la plantilla després de canviar de mans

És el segon ERO en dos anys i ho argumenta com un mal necessari per créixer
Iván Gutiérrez
2 min

Codorníu ha anunciat el seu segon ERO en menys de dos anys. Ara, l'empresa vol acomiadar 79 treballadors per "ajustar-se al nou pla estratègic global, que en cinc anys vol tornar a recuperar el creixement de la companyia", segons explica l'empresa en un comunicat intern.

La retallada significa més d'un 10% de la plantilla del grup (que inclou diferents marques) i que ara mateix supera els 700 treballadors, tot i que tots els acomiadaments se centralitzaran en l'empresa Codorníu, SA, que dona feina a 317 persones (i, per tant, la retallada en aquest cas superaria el 24%).

Segons ha avançat aquest dimarts "La Vanguardia" i ha pogut confirmar TV3 de fonts sindicals i de l'empresa, la distribució de l'ERO afectarà sobretot el centre de Sant Sadurní d'Anoia, amb 43 treballadors; el centre d'Esplugues de Llobregat, que es traslladarà i se centralitzarà també al Penedès, amb 26 empleats, i el centre de Raimat, a Lleida, amb 10 treballadors.

La resta de centres de la companyia, com ara Bodegas Bilbaínas o Legaris, no en resultaran afectats.

Duplicitat de treballadors

L'empresa al·ludeix que hi ha "un excés d'inventari i una baixa productivitat, que l'objectiu és agilitzar la presa de decisions amb una visió més transversal, eliminant duplicitats". També insisteix que vol ser "socialment responsable", perquè les baixes es tramitin sense cap conflicte.

Fonts sindicals expliquen a TV3 que estan formant el comitè negociador i volen veure quines condicions s'ofereixen, i que, en tot cas, tenen un nombre important de treballadors que complirien les condicions per fer prejubilacions.

Aquesta és la via que van utilitzar al darrer ERO, quan van pactar 35 dies per any treballat i un màxim de 26 mensualitats.

I és que, el maig del 2017, l'empresa ja va acomiadar 71 treballadors en un ERO pactat amb els sindicats, una mesura que es va considerar necessària per poder vendre l'empresa a un inversor estranger, tal com es va fer un any després, quan el fons d'inversió nord-americà Carlyle va prendre el control de la companyia.

Des de llavors, l'empresa la capitaneja Ramon Raventós Basagoiti, que va substituir Javier Pagès al capdavant de la històrica marca.

Problemes d'estratègia

Fonts del sector atribueixen a l'exdirector les conseqüències actuals, i no pas a l'entrada del fons d'inversió Carlyle. Asseguren que la decisió de deixar de vendre productes de marca blanca, teòricament per posicionar-se en una gamma més alta, va ser un error.

I és que Codorníu ha deixat de vendre 8 milions d'ampolles, després d'eliminar la seva gamma de marca blanca, i que venia sobretot a nivell internacional a Tesco i Sainsbury's.

Tesco i Sainsbury's han deixat de comprar la marca blanca, però també la marca Codorníu. Ha estat una patacada que ara ha d'assumir la nova direcció, expliquen.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Gastronomia

Mostra-ho tot