Comença a funcionar el tren més alt del món entre el Tibet i la Xina

Ja funciona la línia de tren més alta del món, amb un tram situat a més de 5.000 metres d'altitud. Enllaça la capital del Tibet amb la Xina. Avui se n'ha fet el viatge inicial, en una cerimònia encapçalada pel president de la Xina, Hu Jintao. Entre els passatgers del primer tren, hi havia alguns treballadors que van participar en la construcció d'una línia que es va començar a fer fa 50 anys.
1 min
El sostre del món ja té una línia ferroviària. Lhasa, la capital del Tibet, queda a partir d'ara unida amb Pequín per tren. És la línia més alta del món, amb un tros a 5.072 metres.
La falta d'oxigen i les temperatures extremes han dificultat enormement la construcció d'aquesta gran obra d'enginyeria. En un principi es volien fer els vagons pressuritzats, com els avions, però finalment es va decidir oferir un sistema de subministrament suplementari d'oxigen a cada vagó, a més de mascaretes individuals per a qui en vulgui.

La via que avui s'inaugura surt de Lhasa i va fins a Golmud, on enllaça amb el tram que ja estava en funcionament fins a Pequín. En total, 4.000 quilòmetres, un viatge de 48 hores a un preu molt més competitiu que el de l'avió. El bitllet costarà entre 38 i 125 euros.
Pequín sosté que el tren portarà el desenvolupament econòmic al Tibet gràcies als turistes i a la facilitat per exportar.

Però els seus detractors hi veuen una forma més de colonització d'aquesta regió que la Xina va envair el 1950: creuen que portarà una immigració massiva de xinesos i l'explotació dels recursos naturals. És un tren, diuen els tibetans de l'exili, concebut per consolidar el control de Pequín i destruir l'essència de la identitat tibetana.

Avui és notícia