Creix la indignació al Bages per l'estat de Rodalies arran de l'accident de Vacarisses
A les estacions de Rodalies de Manresa a Terrassa s'han parat les màquines. El descarrilament d'un tren aquest dimarts a Vacarisses, amb una persona morta, ha deixat part de la la línia R4 sense servei.
Amb l'ensurt encara al cos, aquest dimarts, els usuaris han hagut de fer el trajecte Manresa-Terrassa en autocar. I des de Terrassa, transbord. I això durarà dies, fins que es reobri la línia de tren.
Renfe ha habilitat 15 autocars i una vintena d'informadors a les estacions.
Les corredisses han estat freqüents dels que venien d'altres pobles per enxangar a temps l'autocar.
La falta de manteniment d'aquesta línia és habitual, no vas amb molta seguretat.
Diu un usuari, Santi Vidal, amb certa resignació.
L'estació de Manresa sembla una estació fantasma: andanes buides i trens del tot parats.
El clam per millorar la línia R4, que en el tram Terrassa-Manresa l'utilitzen 4.000 usuaris al dia, ve de lluny.
La comarca pateix especialment unes comunicacions deficitàries, per tren i carretera. Fa tres anys ja van signar un manifest al qual es van adherir el Solsonès i el Berguedà, perquè es compleixi el pla d'inversions promès a Rodalies.
Ferran Estruch, president Consell d'Alcaldes del Bages, denuncia la falta d'inversió:
De 4.000 milions d'euros, només s'ha aplicat un 13,5% a tot Catalunya. Afectant gairebé en res, només 4 inversions a l'estació de Manresa, a l'R4, que és una de les línies més castigades de tot el país.
Marc Aloy, primer tinent d'alcalde de Manresa, es lamenta del càstig que representa aquesta situació.
Com a ciutat ens perjudica, com a comarca, com a territori, ens resta competitivitat.
Per Montserrat Badia, alcaldessa de Castellbell i el Vilar, no s'hauria d'arribar a situacions tan extremes per prendre mesures.
És molt trist que hi hagi d'haver un accident perquè ens despertem. Fa falta una intervenció que no pot ser ordinària, ha de ser extra.
L'estació de Castellbell i el Vilar, on va pujar l'home que minuts després va morir en l'accident, també està deserta.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha atribuït l'esllavissada i l'accident a la falta d'inversions a la xarxa de Rodalies i ha reclamat renegociar el traspàs a la Generalitat.
Després del descarrilament, el ministre de Foment, José Luis Ábalos, va reconèixer al Senat que hi ha un "deute important" en la inversió en Rodalies.
De fet, el descarrilament a Vacarisses s'ha produït en un tram que té un considerable historial de problemes amb dues esllavissades més en 10 anys.
El gener del 2009 va haver-n'hi una de lleu que també va fer descarrilar un tren. No hi va haver ferits i, l'endemà, la línia ja estava en funcionament.
Dos anys després, el març del 2011, la pluja va fer caure una pedra a les vies i un altre tren va descarrilar. En aquest cas, hi va haver 11 ferits, entre ells el maquinista, i es va trigar tres dies a restablir el servei.