El nou currículum de l'ESO estableix més hores de matemàtiques i d'anglès
Els alumnes d'ESO catalans faran més hores de matemàtiques i anglès a partir d'aquest mes de setembre. Concretament, seran 35 hores més de matemàtiques per als alumnes de 3r, que passaran de fer-ne tres setmanals a fer-ne quatre. El temps dedicat a la primera llengua estrangera també es podrà utilitzar per impartir matèries no lingüístiques.
El govern català ha aprovat el nou currículum de Secundària, coincidint amb l'entrada en vigor de la LOMCE, que es començarà a aplicar a partir d'aquest curs a 1r i a 3r d'ESO. El decret de l'executiu català marca quins continguts i com es repartiran les hores de cada matèria en l'educació secundària.
Aquest és el tercer decret d'ordenació dels ensenyaments d'educació secundària que s'aprova en les darreres tres dècades i, segons ha dit la consellera d'Educació, Irene Rigau, suposa "pocs canvis" en els "horaris i els noms de les assignatures", però més en "la metodologia d'aprenentatge". Com ja estableix el currículum de Primària, aprovat fa uns mesos, es posa el focus en l'aprenentatge per competències, que es basa més en la pràctica que no pas en la memorització de continguts. L'objectiu és seguir les recomanacions de l'OCDE, enfocades a aconseguir que els alumnes adquireixin "més competències que coneixements".
Alternativa a la religió
Una altra novetat del currículum és la incorporació de l'assignatura Cultura i valors ètics, com a alternativa a la religió. La matèria, condicionada per la implantació de la LOMCE, inclourà continguts de Filosofia, Cultura clàssica o Història de la religió. La "llei Wert" obliga els estudiants a triar entre Religió o una assignatura alternativa i fa desaparèixer Educació per a la Ciutadania.
La LOMCE també preveu que a 4t d'ESO els estudiants optin per un itinerari orientat al Batxillerat o bé un d'orientat a l'FP. Per evitar la segregació, el Departament d'Ensenyament obligarà els instituts a oferir la doble titulació: una tercera opció per a aquells alumnes que no tinguin clar per quina decidir-se.
El nou currículum de Secundària també aposta per mantenir la Música i la Plàstica com a matèries comunes, tot i que la LOMCE les relegui a optatives i pretén que els alumnes adquireixin les competències digitals de manera transversal, treballant-les en les diferents matèries.
