El polèmic túnel de Bracons s'obre al trànsit de vehicles
La connexió per carretera entre Osona i la Garrotxa és des d'aquest divendres més ràpida i còmoda amb l'entrada en servei del nou eix Vic-Olot, que inclou el polèmic túnel de Bracons. L'hora que suposa passar pels túnels de Capsacosta, al Ripollès, es veurà reduïda fins a 25 minuts. L'obra s'ha inaugurat uns vint minuts més tard de l'hora prevista, que era a les quatre de la tarda, perquè mig centenar de persones de la plataforma Salvem les Valls han ocupat la carretera i han frustrat l'estrena. Pel nou eix hi poden circular els vehicles lleugers i, en el cas dels camions de més de 7.500 quilos, només els que tinguin com a origen o destinació Osona i la Garrotxa. Hores abans de l'obertura al trànsit, una àmplia delegació institucional, amb el president de la Generalitat al capdavant, i també nombrosos membres de CiU, ha presidit la posada en marxa de la infraestructura.
4 min
Els manifestants de la plataforma Salvem les Valls s'han assegut a l'entrada del nou viaducte de Mas Rubió i han fet aplaçar uns vint minuts l'obertura al trànsit, que estava prevista per les quatre de la tarda. Un cop obert el túnel, els opositors han repartit fullets explicatius als conductors.
El portaveu de Salvem les Valls, plataforma opositora al projecte, ha insitit que "Bracons no calia" i ha afegit que "s'ha fet una estructura innecessària i amb un cost ambiental i econòmic brutal".
L'eix Vic-Olot ja està en marxa en el tram entre Vic i Torelló i, a partir d'aquest divendres, completarà el recorregut fins a la Vall d'en Bas. Quedarà així enrere l'opció de passar pels túnels de Capsacosta o per la carretera de la Vola, al coll de Bracons.
El nou tram té 19 quilòmetres de llargada, entre els quals hi ha els 4,5 del polèmic túnel de Bracons, una obra dissenyada amb CiU a la Generalitat i que va patir canvis amb el primer tripartit, quan ICV-EUiA va forçar que es rebaixés el nombre de carrils de quatre a tres, però no va poder impedir la construcció de la via.
Com és la carretera
La calçada del tram Torelló-Sant Esteve d'en Bas està formada per dos carrils de 3,5 metres d'amplada, dos vorals de 2,5 metres i un carril addicional per a l'avançament de vehicles pesants al llarg de 8 quilòmetres.
El túnel de Bracons té dos carrils en direcció a Torelló i un en direcció a Sant Esteve. Cadascun fa 3,5 metres i hi ha una mitjana d'un metre d'amplada. En paral·lel al túnel s'ha construït una galeria d'evacuació en cas d'emergència.
Restriccions fins que no hi hagi la variant de les Preses
La circulació per la carretera nova estarà restringida en el cas dels camions de més de 7.500 quilos de massa màxima autoritzada. Els que tinguin origen o destinació a Osona o la Garrotxa -es calcula que són uns 3.500- tindran un distintiu que els responsables de Carreteres ja han començat a enviar i que s'haurà d'ensenyar als Mossos d'Esquadra en els controls pertinents.
La mesura s'aplica per evitar un col·lapse a Olot i les Preses, on encara està pendent la construcció de les variants de l'eix, que es podria allargar 4 o 5 anys. També estaran exempts de la limitació els transports especials, com ara els de llet crua, escombraries, aigua per al consum humà o bestiar viu.
Inauguració oficial
Una delegació institucional àmplia, amb el president de la Generalitat, José Montilla, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, alcaldes d'Osona i la Garrotxa i també nombrosos membres de CiU han assistit a la posada en marxa de la carretera. El president de la Generalitat ha posat aquesta obra com a exemple per equilibrar el territori i ajudar a superar els moments actuals de crisi.
Un servei de bus nou
Coincidint amb l'estrena de la carretera també ha entrat en servei una nova línia regular d'autobús entre Olot i Barcelona passant per Bracons, amb un temps de trajecte estimat d'una hora i tres quarts. Són autocars directes que escurçaran entre 30 i 45 minuts els temps de les rutes actuals, que passen per Banyoles i Amer. A part, també s'ha estrenat un servei diari entre Olot i Vic, sense parades intermèdies.
El portaveu de Salvem les Valls, plataforma opositora al projecte, ha insitit que "Bracons no calia" i ha afegit que "s'ha fet una estructura innecessària i amb un cost ambiental i econòmic brutal".
L'eix Vic-Olot ja està en marxa en el tram entre Vic i Torelló i, a partir d'aquest divendres, completarà el recorregut fins a la Vall d'en Bas. Quedarà així enrere l'opció de passar pels túnels de Capsacosta o per la carretera de la Vola, al coll de Bracons.
El nou tram té 19 quilòmetres de llargada, entre els quals hi ha els 4,5 del polèmic túnel de Bracons, una obra dissenyada amb CiU a la Generalitat i que va patir canvis amb el primer tripartit, quan ICV-EUiA va forçar que es rebaixés el nombre de carrils de quatre a tres, però no va poder impedir la construcció de la via.
Com és la carretera
La calçada del tram Torelló-Sant Esteve d'en Bas està formada per dos carrils de 3,5 metres d'amplada, dos vorals de 2,5 metres i un carril addicional per a l'avançament de vehicles pesants al llarg de 8 quilòmetres.
El túnel de Bracons té dos carrils en direcció a Torelló i un en direcció a Sant Esteve. Cadascun fa 3,5 metres i hi ha una mitjana d'un metre d'amplada. En paral·lel al túnel s'ha construït una galeria d'evacuació en cas d'emergència.
Restriccions fins que no hi hagi la variant de les Preses
La circulació per la carretera nova estarà restringida en el cas dels camions de més de 7.500 quilos de massa màxima autoritzada. Els que tinguin origen o destinació a Osona o la Garrotxa -es calcula que són uns 3.500- tindran un distintiu que els responsables de Carreteres ja han començat a enviar i que s'haurà d'ensenyar als Mossos d'Esquadra en els controls pertinents.
La mesura s'aplica per evitar un col·lapse a Olot i les Preses, on encara està pendent la construcció de les variants de l'eix, que es podria allargar 4 o 5 anys. També estaran exempts de la limitació els transports especials, com ara els de llet crua, escombraries, aigua per al consum humà o bestiar viu.
Inauguració oficial
Una delegació institucional àmplia, amb el president de la Generalitat, José Montilla, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, alcaldes d'Osona i la Garrotxa i també nombrosos membres de CiU han assistit a la posada en marxa de la carretera. El president de la Generalitat ha posat aquesta obra com a exemple per equilibrar el territori i ajudar a superar els moments actuals de crisi.
Un servei de bus nou
Coincidint amb l'estrena de la carretera també ha entrat en servei una nova línia regular d'autobús entre Olot i Barcelona passant per Bracons, amb un temps de trajecte estimat d'una hora i tres quarts. Són autocars directes que escurçaran entre 30 i 45 minuts els temps de les rutes actuals, que passen per Banyoles i Amer. A part, també s'ha estrenat un servei diari entre Olot i Vic, sense parades intermèdies.