El Registre de la Propietat ja es pot consultar a través del correu electrònic
A partir d'ara, les consultes al Registre de la Propietat es podran fer a través d'"e-mail". Pagant el que es paga en una consulta presencial, 1.500 pessetes, i en un termini màxim de 24 hores, qualsevol ciutadà, des de qualsevol ordinador connectat a la xarxa, pot fer consultes al Registre. El Col·legi de Registradors ha posat en marxa aquesta iniciativa perquè tothom es pugui adreçar al registrador de la propietat per tots els mitjans. Així es crearà una xarxa registral telemàtica i s'obligarà tots els registradors a instal·lar correu electrònic a les seves oficines. Totes les dades que viatgin per la xarxa aniran encriptades per garantir-ne la privacitat.
3 min
El Col·legi de Registradors d'Espanya ha incorporat un nou sistema de consulta telemàtica al Registre de la Propietat que permetrà sol·licitar informació sobre la situació jurídica de qualsevol immoble d'Espanya a través del correu electrònic. Actualment, la base de dades del Registre de la Propietat compta amb un milió i mig de societats i més de 60 milions de titularitats reals. A partir d'ara, tots els ciutadans que tinguin correu electrònic podran realitzar una consulta, des de tota mena de terminal informàtic, de qualsevol dels immobles inscrits en un dels mil registres distribuïts per tot el territori espanyol, ha explicat el degà president del Col·legi de Registradors d'Espanya, Antonio Pau. La resposta a aquesta petició d'informació, previ pagament de l'import establert per llei de 1.500 pessetes (9 euros) a través de targeta de crèdit o contracte amb el Col·legi, es farà al correu electrònic indicat per l'usuari en un termini màxim de 24 hores després de la consulta. A més, l'usuari pot demanar una nota informativa privada, que a efectes legals té la mateixa validesa que el document obtingut amb la consulta presencial al registre, o sol·licitar un seguiment continuat de la situació jurídica de la finca en què està interessat, que li serà enviat a l'adreça electrònica durant els següents deu dies. Per garantir la confidencialitat i integritat de les dades, la informació es transmet encriptada i a través d'una xarxa informàtica privada. Així mateix, el sistema sol·licita a l'usuari el motiu pel qual requereix la informació demandada i permet al propietari d'una finca saber quantes consultes s'han fet i per què, ha precisat el degà del Col·legi de Registradors. A més, l'aplicació permet buscar informació filtrada per diferents criteris, com titular, finca, clau (fet que permet una selecció personalitzada per elements concrets de coneixement restringit) i per altres tipus de dades. En futures innovacions està previst coordinar les bases gràfiques digitalitzades de les finques, ja incloses en la base de dades del registre, amb aquest sistema de consulta, a fi que la petició d'informació es pugui fer sobre plans, ha avançat Pau. Amb aquest dispositiu, el Col·legi de Registradors pretén complir íntegrament el Reglament Hipotecari, que reconeix als ciutadans el dret de consultar i comunicar-se amb el registrador per qualsevol mitjà i emmarcar-se en la política del govern espanyol d'eliminar els tràmits presencials en aquest tipus de processos en benefici dels ciutadans, ha explicat Antonio Pau. En aquest sentit, ha afegit el degà president del Col·legi, constitueix també la consecució d'una fase més en la implantació del sistema de comunicació registral. En aquest procés ja s'han complert les primeres fases, que establien l'obligatorietat d'instal·lar correu electrònic a les oficines dels registradors de la propietat i una xarxa telemàtica d'informació registral immobiliària. Finalment, el màxim reperesentant dels registradors ha dit que es posarà en marxa una web que serveixi de portal únic per accedir al sistema de publicitat formal i instrumental coordinat i que permeti la localització registral de la finca i l'obtenció per l'interessat de publicitat formal per mitjà de correu electrònic.