El túnel de Glòries d'entrada a Barcelona obrirà la nit del 2 al 3 d'abril
La nit entre el 2 i el 3 d'abril obrirà el segon túnel de Glòries, el d'entrada a Barcelona, després de set anys d'obres.
Amb els dos túnels en funcionament, després que el novembre passat obrís el de sortida de Barcelona, quedarà alliberat definitivament tot l'espai de la superfície que ara ocupen els vehicles i la plaça de les Glòries quedarà lliure de vehicles privats.
A última hora del dissabte 2, la Guàrdia Urbana començarà els desviaments de trànsit per posar en marxa les tasques d'implantació de la nova configuració viària. Si tot es desenvolupa com està previst, s'enllestiran al llarg de la nit i, a partir d'aleshores, ja hi podran accedir els primers vehicles.
L'objectiu és que, al voltant de les vuit del matí, el túnel en sentit Llobregat ja estigui plenament operatiu.
El túnel té una longitud total de 957 metres que, si s'hi inclouen les rampes d'accés, arriba a 1.157 metres.
Un carril per a autobusos
Igual que va passar en el túnel en sentit Besòs, aquest túnel tindrà un tram de carril bus que permetrà que els autobusos que vinguin del carril bus de la C-31 puguin enllaçar amb el de la Gran Via, travessar Glòries i arribar fins al centre de la ciutat.
Cada dia entren per aquesta via més de 250 autocars, xifra que suposa unes 15.000 persones que accedeixen a Barcelona per carretera movent-se en transport col·lectiu.
Durant els primers dies que estigui en funcionament el túnel d'entrada a Barcelona, la Guàrdia Urbana reforçarà la presència a la zona.
Canvis en el trànsit
L'obertura del túnel comportarà canvis en la mobilitat de la zona. Els carrils de circulació en superfície que quedaven a la Gran Via, entre el carrer Bilbao i el carrer Padilla, s'eliminaran.
En aquesta zona, no hi haurà trànsit de pas: només podran desplaçar-se pels laterals els vehicles de veïns, serveis, transport públic i d'emergències, entre els trams Bilbao-Independència i Castillejos-Padilla.
La superfície de la plaça de les Glòries quedarà alliberada de trànsit privat. Només podran circular-hi vianants, bicicletes i transport públic, concretament, autobusos i taxis.
Amb la configuració del trànsit a partir del 3 d'abril, en sortir del túnel, els vehicles podran pujar pel carrer Padilla (situant-se al carril dret) o bé pel carrer Marina (circulant pel carril central). Continuar recte per la Gran Via només ho podran fer els autobusos.
Abans d'entrar al túnel, a l'alçada de la rambla de Poblenou, hi haurà una sortida cap al lateral de la Gran Via només per a busos i taxis. Els altres vehicles que circulin per la C-31 i vulguin accedir al lateral de la Gran Via ho hauran de fer a través de la sortida 207 Bac de Roda/Poblenou.
Les modificacions també comportaran l'eliminació del gir des de l'àmbit central de la Gran Via en sentit Llobregat cap al carrer de la Independència.
Pel que fa al carrer de la Llacuna, quedarà sense connexió amb la Gran Via en sentit Llobregat i només tindrà operatiu un carril per accedir al lateral mar, en sentit Besòs. El carrer es pacificarà en el tram entre el carrer de Perú i la Gran Via, on només podran circular-hi els veïns i els vehicles que accedeixin a la zona de càrrega i descàrrega del centre comercial.
Set anys d'obres
Amb la posada en marxa d'aquest segon túnel, Barcelona enllesteix una de les obres de més complexitat tècnica dels últims anys.
La plaça de les Glòries ha canviat diverses vegades al llarg dels anys. Per als Jocs Olímpics del 1992 es van fer dues anelles viàries, una a nivell de carrer i una altra elevada. A l'interior, s'hi va fer un parc i un aparcament de cotxes.
L'any 2003 va tancar el parc (l'anomenat Tambor), però no l'anella viària. Quatre anys més tard es va signar el Compromís per Glòries, que preveia una sèrie d'actuacions en espais verds, habitatges, equipaments i mobilitat. També s'apostava perquè els cotxes circulessin soterrats i que la superfície fos espai per als veïns.
L'anella superior de Glòries no es va començar a desmuntar fins a l'any 2014. L'abril del 2015 van començar les obres del túnel. La previsió era acabar-lo l'estiu del 2017. Finalment, amb pràcticament cinc anys de retard, els dos túnels estaran en funcionament.
Entremig, una rescissió del contracte amb les constructores per un sobrecost no justificat, filtracions que van obligar a reforçar les mesures de seguretat i la vinculació amb la investigació judicial del 3%.
