Els alumnes catalans estan per sota de la mitjana mundial en la majoria de matèries

Els estudiants catalans de 15 anys estan molt per sota de la mitjana en tres de les quatre matèries avaluades en l'"Informe PISA". Els alumnes catalans només superen la mitjana en ciències de la naturalesa, però no arriben a una nota acceptable en comprensió lectora, en matemàtiques ni en resolució de problemes. L'informe estudia el nivell dels estudiants de 41 països. Els alumnes catalans estan, però, per sobre de la mitjana de l'estat espanyol.
3 min
El nivell educatiu a Catalunya se situa per sota del dels països de l'OCDE, encara que supera la mitjana espanyola, segons es desprèn de l'últim "Informe PISA 2003", el més important en matèria educativa i que avalua el nivell dels joves de 15 anys en les àrees de comprensió lectora, matemàtiques, ciències de la naturalesa i la resolució de problemes. Els resultats s'han obtingut d'acord amb una mostra de 1.516 alumnes de 50 centres d'educació secundària, 27 de públics i 23 de privats. Pel que fa a la mitjana espanyola -que ocupa el lloc 20 en matemàtiques, el 22 en comprensió lectora i el 21 en ciències respecte als 29 països de l'OCDE-, Catalunya se situa per sobre, encara que, en comparació amb les comunitats autònomes també analitzades, Castella i Lleó i el País Basc se situen per sota. El gruix de l'alumnat català se situa als nivells mitjans, sense resultats excel·lents ni pitjors. Per la consellera d'Educació, Marta Cid, aquest fet és "un resultat significatiu i és que el sistema educatiu de Catalunya és un dels més equitatius i està entre els que produeixen menys diferències entre l'alumnat", ha dit a través d'un comunicat. Així, en matemàtiques, els alumnes catalans obtenen 494 punts, una xifra lleugerament superior a l'any anterior, però que no obté la mitjana de l'OCDE (500 punts), encara que supera l'espanyola (485 punts), una tendència que es repeteix en les altres àrees. Respecte a la comprensió lectora, l'àrea on els alumnes obtenen pitjors resultats, els catalans obtenen 483 punts, respecte a la mitjana espanyola (481 punts) i de l'OCDE (494 punts). Per millorar aquest àmbit, la Generalitat ha creat el Programa de Biblioteques Escolars i Gust per la Lectura, que busca millorar el nivell de competències en aquesta matèria, segons ha informat la Conselleria d'Educació. De fet, la Generalitat ja ha indicat aquesta línia a les escoles i instituts per potenciar aquesta àrea en les instruccions d'inici de curs. En ciències de la naturalesa, els catalans és on han obtingut més bons resultats, amb 502 punts (igual que Castella i Lleó i millor que el País Basc), amb els quals superen la mitjana de l'OCDE, on s'obtenen 500 punts, a més de la mitjana espanyola (487 punts). Sobre la resolució de problemes, l'alumnat català obté 493 punts, per sota de l'OCDE (500 punts) i per sobre de l'espanyola (482 punts). Els països amb més bons resultats són Hong Kong, Finlàndia i Corea. Els pitjors els obté Tunísia, en tres àmbits, i el Brasil, la nota més baixa en matemàtiques.

Avui és notícia