Joan Ganyet: "D'aquí tres o quatre anys La Seu d'Urgell despegarà"
Joan Ganyet defineix la ciutat on viu i que ja fa anys que governa com "singular, històrica, terciària i residencial, amb un component industrial i centre de serveis del Pirineu". "És, a més a més, una ciutat jove, amb una mitjana d'edat igual que la catalana, els quaranta anys". L'alcalde socialista és una veu que es fa escoltar al Pirineu, un dels governants més veterans i que ara vol tornar a revalidar la seva hegemonia al seu propi feu, La Seu d'Urgell. De fet, es mostra orgullós quan afirma que "el 96 per cent dels ciutadans i ciutadanes de La Seu se senten satisfetes de viure-hi".
3 min
Fent un símil amb la reobertura de l'aeroport de La Seu al 2005, Ganyet afirma que "estic convençut que d'aquí tres o quatre anys La Seu despegarà". "Ho farà en turisme, en activitat econòmica, en medi ambient, que en serà el lloc de referència, en cohesió social i en matèria universitària". Segons l'alcalde, la capital de l'Alt Urgell "s'acaba de consolidar com a ciutat harmònica i equilibrada, tant en l'estructura física com la social". El seu projecte apunta cap al 2020. "Hem de saber crear una ciutat que sigui respectuosa amb el passat, però amb una estructura moderna, que s'obri cap al riu Valira, zona que assegura els solars dels equipaments possibles per al futur". Els dos rius que passen per La Seu, i que la delimiten, són dues grans eines que vol aprofitar Ganyet: "amb el temps aconseguirem tenir catorze quilòmetres de passejos fluvials, ja que ampliarem els que tenim habilitant-ne sis mes". Tot i això, "la ciutat no ha de crèixer saltant-se els rius, cal preservar les zones agrícoles que ens voregen". Per Ganyet, el desenvolupament econòmic no es pot fer a qualsevol preu: "sempre el relacionem amb la cura i el respecte als recursos naturals i a mantenir la cohesió social". "Aquestes són les tres potes del desenvolupament que apunta cap a la qualitat". Algunes de les seves grans apostes seran la creació de més sòl industrial a partir d'un nou polígon, l'arribada de la banda ampla abans que acabi aquest any, i la pressió a la Generalitat per a la millora de forma sostinguda de tres eixos viaris fonamentals per a La Seu: la C-14 per a la connexió amb Lleida, l'Eix del Segre i l'Eix Pirinenc. Aquestes, sumant la reobertura de l'aeroport prevista per al 2005, seran els trets bàsics que vol desenvolupar Ganyet per impulsar l'economia a La Seu, si torna a ser escollit alcalde. L'objectiu és "deixar de ser un lloc de pas per arribar a Andorra. La Seu ha de continuar amb la seva política decidida, i que dóna molt bon resultat, de donar energia i vitalitat al centre històric". En aquest sentit, ja hi ha un projecte en marxa, el "Qualitat Centre Històric", que permetrà la rehabilitació del centre històric i del qual se'n fan càrrec el consistori municipal i una empresa constructora. En matèria de comunicacions, l'alcaldable del PSC a La Seu es mostra inflexible. Demana, com ja ens n'hem referit més a dalt, millores en les principals vies d'accés per carretera. I continua sol·licitant, i en ple debat del què cal fer amb la línia Barcelona-Puigcerdà, una connexió fèrria amb la capital cerdana que també connecti amb Andorra. "Crec que la injecció de passatgers que podria donar a la línia els 90.000 habitants permanents que ens trobem en aquesta zona seria fonamental per a la seva subsistència".