La història dels busos de Barcelona, en imatges: de les "gildes" al vehicle autònom
Els carrers de Barcelona han vist passar molts autobusos des que es va estrenar la primera línia regular. Va ser el 1906, entre la plaça Catalunya i Gràcia, i l'aparició del Brillié-Schneider va suposar tota una revolució.
El lobby dels tramvies va pressionar, perquè el viatge era més barat en bus que en tram, i no va ser fins al 1922 que aquests vehicles van tornar a agafar embranzida, amb dues línies que circumval·laven la ciutat i que eren conegudes, popularment, com les burres.
La ciutat va créixer i també ho van fer les línies fins que l'esclat de la Guerra Civil va canviar el paisatge i els Dodge Brother, els busos d'aleshores, es movien carregats de soldats i armes.
Passada la guerra, va arribar el troleibús, que funcionava amb electricitat. La gent va batejar els busos com les "Gildes", pel moviment de malucs que provocaven.
Els anys 50 van ser clau per a la municipalització dels transports públics, amb la majoria de línies cobertes per l'ACLO 410, de dos pisos.
D'aquí es va passar a l'època de Josep Porcioles a l'alcaldia, quan es va canviar el vermell corporatiu dels vehicles per un verd que van batejar com a verd Porcioles.
I, en l'època més recent, els usuaris han vist passat models de diferents marques, petits, grans, articulats, turístics i, fins i tot, autònoms.
Aquest és el repàs visual a la història de cent anys d'autobusos a Barcelona:
