"Manuel", la icònica escultura gai que Arco reexposa 40 anys després i que Instagram censura
El món de l'art es reuneix a partir d'aquest dimecres i fins diumenge a la fira Arco de Madrid. L'edició d'enguany congrega més de 200 galeries de 36 països --16 d'elles catalanes--, està marcada per la descolonització de l'art i dedica la secció central al Carib.
A diferència d'anys anteriors, Arco no ha buscat la polèmica, però sempre hi ha peces que criden l'atenció del gran públic. És el cas de l'obra "Manuel", de l'artista Rodrigo Muñoz Ballester, una escultura que ja va estar exposada en aquesta fira el 1983 i va causar un fort enrenou.
"Va ser un escàndol meravellós", assegura l'artista, que recorda que va atreure l'atenció de tothom, des de l'artista Maruja Mallo fins a les senyores de la neteja de la fira. De fet, Juana de Aizpuru, que era aleshores la directora de la fira, volia retirar-la, però assegura que el seu galerista s'hi va oposar.
Vetada 40 anys després a les xarxes
L'obra mostra dues figures masculines --una completament nua-- i per al seu galerista, José de la Mano, és "una peça fonamental de l'art gai espanyol".
Manuel va ser un amor platònic de l'artista als anys setanta. El va conèixer en una piscina i no va passar mai res, però Rodrigo es va obsessionar tant que es va voler representar abraçant l'amant platònic.
Ara, l'escultura es ven per 80.000 euros i està emmarcada en un projecte de recuperació de set artistes gais de la Galeria José de la Mano que van treballar durant la Transició espanyola.
Amb tot, el que sobta més és que 40 anys després, les xarxes socials han vetat la peça. "Als 80 hi havia més normalitat que ara, que hem intentat pujar la foto als nostres perfils d'Instagram i ens han bandejat", ha lamentat José de la Mano.
Art amb nom de dona
A les parets d'Arco de l'edició d'enguany pengen més obres fetes per artistes en femení que mai. Tornen molts noms de dones que no trepitjaven la fira des de feia dècades i d'altres que hi arriben per primera vegada.
Carreras Múgica recupera Susana Solano, una escultora que va exposar a la Documenta de Kassel i a la biennal de Sao Paulo i Venècia fa diverses dècades, i que porten per "posar-la al lloc que li correspon".
La galeria catalana Majoral combina Tàpies, Chillida o Miró amb la jove Marria Pratts, que presenta un projecte sobre la maternitat. "És una de les grans promeses del panorama actual", explica Jordi Mayoral, propietari de la galeria, que també li ha reservat un espai a la veterana i rebel Eulàlia Grau.
Rocío Santa Cruz recupera Teresa Gancedo, una de les dues artistes dones que va exposar al Guggenheim a l'exposició d'art espanyol del 1980, que als 87 anys encara treballa.
També la galeria Àngels Barcelona reserva un espai per a l'art femení i ha portat una de les últimes obres de l'artista visual Clàudia Pagès.
La intel·ligència artificial també té cabuda en l'art
Arco també mostra el més nou de l'art contemporani, inclòs el que es fa amb tecnologies avançades com la intel·ligència artificial. La directora de la fira, Maribel López, reconeixia que lluny de tenir-li por, es tracta d'una "eina fantàstica" per als artistes.
Un exemple d'això és Marina Núñez, pionera en l'art digital que ha fet servir intel·ligència artificial per fer les rajoles que apareixen en una de les seves peces a Arco. "Si les hagués fet de zero, hauria necessitat l'ajuda de 30 persones", ha explicat la seva galerista, Rocío Santa Cruz.
Obres milionàries i també per 600 euros
Un Calder per 2,9 milions d'euros, una escultura de Miró per 600.000, una fotografia d'Almodóvar per 4.200 euros o una obra del polèmic Santiago Sierra per 600. Arco ofereix art apte per a diferents butxaques.
I és que molt pocs es poden permetre el quadre "Cor i perifèries", de Luis Gordillo, per 180.000 euros a la Galeria Malborough, però molts més podran optar, si així ho desitgen, a alguns dels dibuixos del pintor que la mateixa galeria ofereix per entre 2.600 i 5.000 euros.
Els preus més cars continuen sent de mestres de les avantguardes: un Miró per 3,3 milions a Leandro Navarro ha batut el rècord, seguit d'un Calder a Elvira González per 2,9 i un Picasso per 2,5 a Guillermo de Osma.
Tot plegat es podrà visitar els dies 6, 7 i 8 de març per al públic professional, mentre que les dues últimes jornades, el 9 i el 10, s'obrirà al públic en general.