Mòbils als instituts: prohibir-los o incorporar-los a les classes?
La decisió de l'Assemblea de França de prohibir que els estudiants facin servir el mòbil a escoles i instituts ha reobert el debat sobre què passa al sistema educatiu català.
Perquè el fenomen és molt generalitzat: a Catalunya tenen mòbil 7 de cada 10 alumnes dels últims cursos de primària i la ESO, els que tenen entre 10 i 15 anys.
Sense regulació general
Aquí no hi ha una prohibició com la que es vol implantar a França el setembre, ni tampoc una regulació general, de manera que cada centre decideix de manera autònoma com el soluciona.
I hi ha solucions per a tots els gustos: des d'aquells que el prohibeixen totalment fins als que l'aprofiten com a eina habitual de treball a dins de l'aula, cas, per cert, que també es contempla en la llei aprovada aquest dijous a França.
De tota manera el més habitual no és prohibir-lo, sinó limitar-ne l'ús a determinades situacions, com per exemple buscar informació.
Vídeo relacionat: "60 minuts: Pantalles addictives"
Què passa de debò?
Però quan es pregunta a estudiants i professors què passa en realitat, les respostes sovint són aquestes:
Aurora Lirio, alumna de 2on d'ESO: Els nens fan directes, vídeos, de tot, i ho pugen a Instagram, i hi ha gent que fins i tot escolta música mentre els professors no se n'adonen.
Gerard López, alumne de batxillerat: He suspès el segon trimestre, m'han tret el mòbil, i m'he adonat que utilitzava massa el mòbil a classe. Quan estaven explicant i m'avorria, agafava el mòbil.
Carmen Sánchez, professora de filosofia: Veig que les seves potencialitats, la seva capacitat d'aprendre, de concentrar-se, es veu molt alterada per l'ús del mòbil.
Prohibició o adaptació de l'ensenyament?
Per això alguns sí que creuen que s'hauria de prohibir de manera decidida, fins i tot entre els mateixos alumnes.
Antonella Mera, alumna que no té mòbil: A mi em semblaria bé, perquè el mòbil és un aparell que distreu molt.
Però entre el professorat també hi ha qui considera que aquest fenomen qüestiona com es fan les classes:
Chus Criado, professor d'educació física: Per què es distreuen a les classes? Potser no les troben interessants, potser els professors estem ancorats en un sistema que està envellit i que no sap motivar els alumnes.
Andrea Torre, alumna de Batxillerat: Crec que seria possible utilitzar-lo d'una forma adequada. I no estic a favor de la prohibició, però sí d'una reglamentació.
Els mòbils, però, no només han alterat la vida de les aules: també a l'hora del pati sovinteja en mans dels estudiants. I com que això va en detriment de l'exercici físic i de les relacions socials, també hi ha qui creu que també s'hauria de debatre prohibir-lo o limitar-ne molt l'ús.