Oposició ecologista al futur telecabina de Vallter per accedir a l'estació: "Trinxa el territori"
L'estació de Vallter, al Ripollès, és el principal motor econòmic de la vall de Camprodon. Per això el territori està molt pendent de la transformació que hi vol fer el govern.
El canvi principal és que no hi arribaran els cotxes particulars i els visitants només podran arribar fins a l'estació amb un telecabina nou que sortirà dels afores de Setcases i arribarà a 2.500 metres d'altitud.
A la base del telecabina es construirà un gran aparcament i s'eliminaran els actuals, que són a tocar de les pistes. Només hi podran arribar els vehicles de serveis.
Des que la Generalitat va anunciar la intenció que l'accés a Vallter deixés de fer-se per carretera, la gent del territori encara ho està paint.
Protegir el territori i la fauna
Els qui s'oposen frontalment a la construcció d'aquest telecabina han creat la plataforma Defensem Ulldeter. Eva Martínez Picó, membre del col·lectiu, comenta:
És una trinxada pel territori. Va passant per diferents zones on les estructures de protecció de risc d'allaus i de tot plegat són molt grans. Zones on hi ha espècies animals amenaçades i endèmiques.
Les entitats conservacionistes de la Catalunya Nord també s'han afegit a la plataforma. Els preocupa que amb aquest telecabina es massifiqui i deteriori el paratge. Per això, reclamen que la Generalitat els tingui en compte a l'hora de desenvolupar el nou projecte.
En aquest sentit, Claudi Guisset, president de l'Associació Charles Flahault i membre de la plataforma Defensem Ulldeter, afirma:
No es pot pensar que la gent es quedarà aquí i no travessarà a l'altra banda de la muntanya. Ara ja es passa, però en petits grups, no pas amb una gran cua ininterrompuda.
Una altra perspectiva
A Setcases, en canvi, es miren el projecte des d'una altra perspectiva. "És un tema controvertit, ja que la gent estarà obligada a pujar amb el telecabina," explica l'hostaler Enric Bassagañas. "Però, per altra banda", afegeix, "es diu que la viabilitat de Vallter depèn d'aquest telecabina". I és que els que tenen negoci, òbviament, esperen continuar tenint visites.
La restauradora Cristina Busquets Pérez opina que es reduirà el nivell de cotxes:
Si els cotxes arriben fins a mitja muntanya també estan xafant molt medi natural. També hi ha benefici per al medi ambient.
Finalment, Eulàlia Busquets Fulquet, veïna de Setcases, posa d'exemple el funicular de Núria, l'únic transport que dona accés a l'estació. "Costa 30 euros per persona. Si el telecabina de Vallter costa més o menys el mateix, les famílies s'hi gastaran els diners i no consumiran diners al poble."
L'Ajuntament ha demanat el canvi d'ubicació de la sortida del telecabina per reduir l'impacte ambiental i també perquè els visitants facin parada al poble.
Inicialment, estava prevista a quatre quilòmetres i voldrien que fos més a tocar. La Generalitat està estudiant si això és viable.
Malgrat les divergències sobre el model d'estació de muntanya, hi ha un punt en comú que té tota la vall: cal desestacionalitzar l'activitat, dinamitzar l'economia i arrelar la població al territori.