Optimitzar o ampliar: arrenca la comissió sobre el futur de l'aeroport del Prat
Aquest dijous ha arrencat la comissió sobre l'aeroport del Prat amb el compromís de tenir un pla aquest mateix any per augmentar la seva capacitat. A la comissió, hi participen membres de la Generalitat i del govern espanyol.
El govern defensa poder participar en la governança, en la gestió no només de l'aeroport del Prat, sinó de tot el model aeroportuari català. Al Prat vol apostar per més vols intercontinentals, en una infraestructura actualment dominada pel baix cost.
Així s'expressava el secretari de Mobilitat i d'Infraestructures de la Generalitat al Departament de Territori, Marc Sanglas, a la sortida de la reunió:
Ha de ser una infraestructura que respecti els àmbits mediambientals, els drets acústics dels veïns i que pugui millorar en la capacitat.
Sanglas, però, també ha afegit que encara està per definir què es farà per ampliar la capacitat, si es farà més gran la infraestructura, com volen els socialistes, o bé si només s'optimitzarà l'operativa i es milloraran les instal·lacions, com defensa Esquerra.
Un acord necessari per tirar endavant els pressupostos
Es tracta d'una comissió que el govern d'Esquerra va pactar fa un any amb el PSC per poder tirar endavant els pressupostos de la Generalitat del 2023.
En aquell acord, les dues parts eren partidàries de l'ampliació de la capacitat de l'aeroport del Prat, però també es deia que s'havia de respectar la biodiversitat de la zona. I és aquí, en la manera de trobar aquest equilibri, on hi ha la discussió, perquè cada part veu l'ampliació de manera diferent.
L'objectiu d'aquesta comissió és justament acostar posicions.
Objectiu: convertir el Prat en un hub internacional
"Transformar l'aeroport del Prat perquè guanyi capacitat i esdevingui un veritable hub intercontinental". Això és el que deia, literalment, l'últim acord de pressupostos entre Esquerra i el PSC, i sobre aquesta base treballarà la comissió creada aquest dijous.
L'acord no parlava de l'ampliació de l'aeroport que reclamen els socialistes, però tampoc li tancava la porta. Perquè es pot guanyar capacitat ampliant físicament l'aeroport... però també sense ampliar-lo.
La terminologia ambigua, doncs, va facilitar el pacte, però era una pilota endavant, a la vista de la interpretació que en van fer les dues parts.
Salvador Illa, del PSC, deia l'1 de febrer del 2023:
Jo respecto les expressions que hem acordat. I no diré ara què vol dir guanyar capacitat perquè tothom sap què vol dir guanyar capacitat.
El mateix dia en què Marta Vilalta, d'ERC, declarava:
Optimitzar l'operativa i modernitzar les instal·lacions no passa per una ampliació. I ho sap tothom.
L'advertiment dels experts
Mentrestant, els experts adverteixen que no es poden portar més vols intercontinentals sense afectar o els veïns o la natura, perquè els avions grans necessiten més pista per enlairar-se.
Per tant, o ho fan per la pista llarga, i això afectaria acústicament els veïns, o ho fan per la curta, sempre que s'allargui, cosa que afectaria l'espai natural de la Ricarda.
De fet, la consellera de Territori, Ester Capella, ha assegurat que ara mateix "tot està sobre la taula" i ningú es vol mullar encara sobre si una solució passa per un lloc o un altre.
Foment pressiona per l'ampliació
Per la seva part, la patronal segueix pressionant perquè la solució passi per l'ampliació. Així, el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre assegura que té "un compromís amb el president de la Generalitat".
"M'ha dit que ell té una paraula i que ara sí que és el moment, després de les eleccions municipals, de possibilitar que aquesta ampliació de l'aeroport del Prat sigui una realitat", assegura Sánchez Llibre.
Un debat, el de l'ampliació, que arriba en plena emergència climàtica, i que ha vist els últims mesos propostes de tot tipus, fins i tot la d'una pista sobre el mar.