
Prohibir ressenyes falses a restaurants i hotels, nou objectiu del Ministeri de Consum
Els empresaris que ho demostrin amb proves podran reclamar que es retirin les crítiques d'internet
Els restaurants temen les crítiques negatives a xarxes i plataformes com TripAdvisor, Booking o TheFork, que poden allunyar futurs clients que les tinguin en compte. L'empresari que pugui acreditar que la ressenya és falsa podrà demanar que s'elimini, si tira endavant la mesura que defensa el Ministeri de Consum. L'objectiu és evitar abusos que perjudiquen el sector del turisme i l'hostaleria.
Com es pot acreditar la falsedat de la ressenya? No es concreta a la norma d'àmbit general, però es plantegen algunes idees, segons el cas. Per exemple, que es pugui demostrar que la factura que s'adjunta a la ressenya ha estat manipulada o proves que demostrin que els preus citats a les ressenyes no són correctes. Una altra opció, més sorprenent, és facilitar llistes de clients que acreditin que la persona que ha posat la ressenya no ha gaudit del servei.
Això s'afegiria a la possibilitat de rèplica per part de l'empresa, per garantir que el consumidor rebi una informació completa que l'ajudi a prendre la decisió final de triar un hotel, bar o restaurant i no un altre.
El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 planteja una reforma legal amb diverses mesures, que busquen garantir la veracitat de les ressenyes, seguint un camí obert per Itàlia. Es tracta d'una esmena a la llei de Serveis d'Atenció a la Clientela que s'està tramitant al Congrés.
Ara ja és obligatori indicar si s'ha verificat que la ressenya és d'un consumidor real.
Una altra mesura que vol introduir el ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy és que els clients només puguin deixar la ressenya en els 30 dies posteriors a la compra del bé o de gaudir el servei. L'objectiu és garantir que es correspongui amb l'opinió real i recent del client.
Dins d'aquest conjunt de mesures, també hi ha la prohibició de compravenda de ressenyes.